HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)

HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)


.

Tuesday, February 17, 2009

Komunis dan ciri-ciri tingkahlaku mereka


Penulis cuba berfikir dan merenung kembali zaman penjajahan 13 hari Komunis di Malaya suatu ketika dahulu. Walaupun penulis belum lahir lagi zaman itu, dari cerita-cerita dan bacaan, rasanya kita dapat gambaran bagaimana kehidupan zaman komunis 13 hari tersebut. Antaranya:

1. Tiada perbincangan secara terbuka mengenai kuasa pimpinan. Mana-mana pihak yang mempersoalkannya boleh diklasifikasikan sebagai membahayakan keselamatan Negara.


2. Tembakan peluru hidup ke arah orang ramai yang berhimpun, menghayun belantan kepada rakyat, menyepak terajang juga membelasah rakyat.

3. Menyumbat hidup-hidup tanpa bicara individu tertentu ke kem tahanan.

4. Perisik/penyiasat terperinci seperti tempat yang selalu dikunjungi oleh individu/kumpulan yang dimaksudkan, bahan bacaan yang dibaca, program televisyen yang diminati, laman web yang dilawati, surat-menyurat juga diteliti, perbualan telefon termasuk telefon bimbit dirakam, e-mail dan SMS dipantau.

5. Wujudnya pelbagai Akta yang mengikat kebebasan asasi warganegara antaranya hak untuk bersuara, berpersatuan, untuk berdemonstrasi secara aman di kalangan ahli akademik dan pelajar di pusat-pusat pengajian tinggi.

5. Mana-mana perhimpunan/ceramah umum dilarang dan perlu mendapat permit terlebih dahulu.

6. Merampas akhbar, risalah dan seumpamanya serta menyekat maklumat sampai kepada rakyat jelata.

No comments:


UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD

UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD