HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)

HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)

Thursday, December 29, 2011

Dato Seri Nizar Jamaluddin di Kota KInabalu

Lawatan penerangan ke Sabah oleh PAS Pusat akan tiba ke Sabah hari ini. Bersama-sama rombongan ialah Dato Seri Nizar Jamaluddin selama 2 hari. InsyaAllah berita terkini akan disiarkan.


Jadual ringkas beliau:
30 hb (Jumaat)
- Solat Jumaat di Masjid TM, Sepangar
- Makan tengah hari di Restoran Taipan, Inanam
- Ceramah di Beuford sebelah malam

31hb (Sabtu)
- Program di Putatan
- Lawatan Kebakaran
- Sumbangan Jambatan
-Ceramah di Kota Belud

Friday, December 16, 2011

Al-Fatihah buat Ustazku..

Salam perjuangan..

Petang tadi aku menerima panggilan dari bonda.. satu berita yang menyentuh perasaan aku apabila seorang guru (ustaz sabran) yang satu ketika dulu menjadi guru di sekolah agama petang telah kembali kerahmatullah.. memang beliau telah lama sakit dan aku agak terkilan kerana tidak berkesempatan menziarahi beliau pada aidilfitri baru-baru ini. Walaupun hati sangat berat sebenarnya utk menziarahi beliau, rupa-rupanya Allah telah menjemput rohnya sebelum sempat aku menziarahi beliau. Semoga rohnya ditempatkan dikalangan orang-orang yang soleh.. amin..


Ust Sabran dalam kenangan

Bersama ini aku papar kembali kisah tentang Ust Sabran yang pernah aku nukil kan di blog ini suatu masa dahulu.. (disini)

................................................................................................

Jasa Seorang Guru

Tidak seorang pun yang dilahirkan didunia ini tanpa guru. Guru pertama yang menjadi idola kita adalah kedua ibu bapa kita. Merekalah guru pertama di dalam kehidupan kita. Malah walaupun kita telah dewasa dan berkeluarga ibu dan ayah masih menjadi guru kepada kita.. Subhanallah.. Semoga kedua ibu dan ayah kita diterima ke Syurga Allah tanpa hisap atas jasa-jasa dan pengorbanan mereka.. amin.

Selain dari itu, guru juga menjadi insan yang tidak pernah jemu mendidik dan mengajar dan sekiranya tanpa seorang insan yang bernama guru, mana mugkin kita boleh menjadi seorang manusia yang bermanfaat.

Dikenang kembali zaman persekolahan (primary school), memang pada waktu itu kita jarang memahami apa itu pengorbanan seorang guru. Cuma yang kita tahu.. gumbira! Biasalah zaman kanak-kanak.. Perbagai karekter guru pernah kita berjumpa, ada guru yang baik, ada guru yang garang dan ada guru yang memang tak suka dengan kita... (semua tu penulis pernah lalui..).

Juga sudah menjadi kebiasaan bagi penulis semasa Hari Raya Aidulfitri bersama abang dan rakan-rakan untuk menziarahi guru. Semasa zaman kanak-kanak dan remaja dahulu, peluang untuk menziarahi mereka bersama kawan-kawan merupakan agenda ’program ziarah’. Walaupun kini sudah berkeluarga, penulis cuba juga untuk meneruskan tradisi tersebut walaupun agak terhad.

Kisah Seorang Ustaz


Ust Sabran memang tidak asing lagi kepada penulis dan rakan-rakan semasa belajar di Sekolah Syamsul Ma’arif, Tg.Piandang (sekolah agama petang) di darjah 5 dan 6. Kebetulan Ust Sabran juga merupakan seorang rakan sepengajian kepada allahyarham ayah penulis. Di 'sekolah arab' (sekolah agama petang) beliau mengajar kami Al-Quran, daripada gagap sehinggalah lancar membaca. Walaupun penulis sudah lancar membaca Al-Quran kerana di rumah pun diajar oleh orang tua, tetapi apabila baca disebelah beliau, kucar-kacir dibuatnya.. serba tak kena. Mana tidaknya, kalau salah sahaja terus kerja 'jerkah' (tengking), bukan setakat itu, silap-silap kena pukul kat belakang dengan tangan dia yang digenggam. Memang 'gabra' (takut) bila tiba giliran untuk baca, sebab itulah kami menggelarkan beliau ’Ust Jepun’. Disebalik itu beliau tidak pernah membenci kami walaupun ada diantara kami yang tidak dapat membaca, kadangkalanya boleh bergurau senda lagi dengan beliau semasa mengaji, sebab itu kami tetap menghadiri kelas beliau walaupun ketakutan..


Bergambar bersama Ust Sabran yang kini telah uzur (Hari Raya Aidulfitri 2007)

Itulah serba sedikit tentang Ust yang banyak memberi jasa kepada penulis dan rakan-rakan. Kini beliau telah uzur dan tidak lagi dapat berjalan.. setiap kali kami menziarahi beliau, pastinya air mata beliau akan mengalir.. Semoga Allah s.w.t memberi belas kasih kepada beliau dan guru-guru penulis yang mungkin telah lama tidak bertemu...

Thursday, December 15, 2011

Program terkini Persatuan Siswazah Sabah (PSS)

Islamic Summer Camp 2011


Kembali ke Sekolah 2012


Mari kita semarakan nya..

Tuesday, December 6, 2011

UMNO selamanya tidak dihati rakyat

Salam perjuangan..

Beberapa hari yang lepas aku berkesempatan menziarahi salah sebuah perkampungan air di kawasan Kota Kinabalu. Kebetulan aku singgah ke sana untuk menyampaikan kupon 'berkhatan' yang dianjurkan oleh PAS kawasan Sepanggar. Aku dibawa oleh Ust Zul yang juga orang tempatan ke sebuah jambatan yang runtuh. Keadaan jambatan yang sangat usang itu hampir-hampir meragut nyawa penduduk yang melaluinya.

Keadaan jambatan yang rosak yang menyebabkan kesulitan sebilangan penduduk untuk bergerak ke masjid (maaf kerana gambar tidak memuaskan, di sebab hp rosak, jadi gambar terpaksa diambik dua kali..)

Keadaan tersebut menyebabkan lebih dari 10 buah rumah yang berkeluarga tidak dapat ke masjid melainkan dengan menggunakan laluan yang jauh.Menurut beliau lagi, YB yang mewakili UMNO pernah berjanji untuk membantu, tetapi sehingga sekarang tidak ada apa-apa perkembangan. Menurut salah seorang jiran yang berhampiran dengan jambatan itu, kos pembaikan jambatan itu hanya sekitar RM1000 sahaja, namun mengapa begitu sukar seorang YB untuk membantu mempermudahkan urusan rakyat. Ini membuktikan bahawa UMNO sememangnya tidak pernah mengambil tahu permasalahan rakyat. InsyaAllah kampung yang dimaksudkan ini bakal akan ditubuhkan cawangan PAS dalam masa terdekat.

Aku mengharapkan sedikit sumbangan dari pihak-pihak diluar sana untuk membantu mempermudahkan urusan membina semula jambatan yang runtuh tersebut. Sumbangan boleh di salurkan melalui akaun PASTI kawasan Sepanggar 100160-100-54443 (Bank Islam). Sila nyatakan jumlah sumbangan tuan/puan ke 014-6709050 (mansur). 

Tuesday, November 29, 2011

KinabaluTV kini dilancarkan dengan rasminya

Salam Maal Hijrah..

Bertitik tolak kepada keazaman untuk menjatuhkan kezaliman dan membangunkan keadilan, kami 'Team Sidang Media Baru' Sabah akan memastikan rakyat Malaysia khususnya masyarakat di negeri Sabah ini akan mendapat maklumat yang tepat dan benar.

Beberapa plan telah diaturkan bagi memastikan matlamat ini tercapai. Sehubuingan dengan itu kami lancarkan sebuah lagi sumber informasi untuk rakyat melalui 'Audio Visual' iaitu KinabaluTV dengan Motto "Telus dan Terus Kepada Anda"

Kami mengharapkan teman-teman diluar sana dapat bersama-sama mempromosikan KinabaluTV ini sebagai sumber alternatif kepada masyarakat dan semoga ianya bermanfaat untuk semua.

KinabaluTV | Telus & Terus Kepada Anda

Monday, November 21, 2011

Rintihan mangsa kekejaman ISA di Sabah

Semalam beberapa ahli keluarga mangsa tahanan zalim ISA telah tampil ke hadapan untuk menyatakan kezaliman yang telah dilakukan oleh UMNO/BN menerusi tindakan polis terhadap mereka. Sebelum dari itu, mereka bersama-sama PAS Sabah telah menghantar memorandum bantahan ke SUHAKAM. Rakaman sidang media boleh dilihat disini (KinabaluTV), dan laporan disini (Harakahdaily)


Sebahagian ahli keluarga pada sidang media selepas menyerah memorandum pada SUHAKAM

Turut sama ke pejabat SUHAKAM ialah Pesuruhjaya PAS Sabah, En. Aminudin Aling, Ketua Penerangan PAS Sabah, En. Hisammudin Sulaiman dan juga Saudara Mazlan Aliman, AJK PAS Pusat.

Saturday, November 5, 2011

Selamat Menyambut Hari Raya Idul Adha

Salam Perjuangan..

Kesempatan ini blog Islamreturn mengucapkan Selamat Hari Raya Idul Adha kepada semua pembaca. Mohon maaf kerana tidak aktif menulis kebelakangan ini. Semoga sambutan ibadah korban tahun ini menambahkan lagi keyakinan kita terhadap kemenangan yang dijanjikan Allah..

Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar! Walillah ilham..

Wednesday, October 26, 2011

TLDM: Najib, Zahid perlu beri penjelasan

Seperti yang telah dinyatakan baru-baru ini, sidang media semalam telah mendedahkan penyelewengan terhadap pasukan pertahanan (TLDM). Sebenarnya pagi tersebut aku terpaksa menguruskan jenazah seorang penduduk yang mana diminta untuk membantu oleh keluarganya. Jadi terlepas untuk ke Sidang Media tersebut, pun begitu boleh lihat di paparan Harakahdaily:

........................................................................................................

KOTA KINABALU, 26 Okt: Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah (DPPNS) mendedahkan penyelewengan dan penindasan kerajaan Malaysia yang didakwa melibatkan anggotaapprentices Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).
Ketua Penerangannya, Mohd Zulfikar Abd Mijan, mendakwa terdapat hampir 1,000 anggota apprentices TLDM di bawah Skim Apprentices Diploma Teknologi Marin (DTM) Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai berasa teraniaya kerana tidak diberikan hak dan kebajikan kepada mereka dengan apa yang dijanjikan sebelum ini.
“Ramai anggota tidak diberikan pangkat petter officer (PO) dan gaji yang setimpal kepada mereka,” dakwanya kepada sidang media di Pejabat PAS Sabah, Kota Kinabalu, semalam.
Tambahnya, terdapat beberapa perkara mengundang rasa tidak puas hati mereka terhadap pengurusan TLDM dalam melaksanakan tanggungjawab kebajikan kepada anggota.
Beliau mendakwa, selain kesemua anggota berkenaan tidak mematuhi kontrak sebenar dalam perkhidmatan, mereka juga tidak diberikan peluang untuk mendapatkan penjelasan kukuh berkaitan arahan pemberhentian yang lebih awal dari waktunya.
“Alasan yang digunakan oleh pihak TLDM untuk menyekat kenaikan pangkat dan menawarkan berhenti sukarela adalah tidak munasabah dengan menggunakan alasan kegagalan penyiapan kapal ronda generasi baru dan lebihan anggota dalam perjawatan.
“Pampasan berhenti awal juga tidak komprehensif kerana itu kesalahan TLDM yang tidak mematuhi kontrak menyebabkan caruman LTAT diterima adalah sikit berbanding anggota lain,” ujarnya.
Beliau menjelaskan, kegagalan pihak TLDM menyiapkan 23 daripada 27 buah baki kapal perang menyebabkan graduan lepasan DTM terpaksa diserapkan ke unit-unit kecil bahagian TLDM dengan tidak mempraktikal secara teknikal berhubung pengajian mereka di UTM.
Beliau mendakwa penindasan skim berkenaan semakin ketara apabila kesemua mereka tidak diberikan latihan peralihan untuk mempersiapkan diri sebagai orang awam dalam masyarakat.
“Mereka tidak ditawarkan peralihan sekurang-kurangnya 2 atau 3 bulan untuk mempersiapkan diri menjadi orang awam sebagaimana anggota lain,” katanya.
Selain dari itu, kesemua anggota DTM terbabit juga seolah-olah dipaksa dan diugut untuk menandatangani borang perjanjian umpama akujanji untuk tidak mengambil apa-apa tindakan undang-undang terhadap pengurusan TLDM.
Dakwa Zulfikar, walaupun perkara itu berlaku semasa pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak memegang tampuk Menteri Pertahanan, namun penyelewengan dan penindasan yang didakwa itu wajar dijawab oleh Najib dan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi selaku Menteri Pertahanan ketika ini.

Dokumen penyelewengan tersebut diserahkan kepada Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar untuk didedahkan di Parlimen yang turut hadir pada sidang media itu.

Sunday, October 23, 2011

TERGEMPAR: Sidang Media Pemuda PAS Sabah

Setelah Dewan Pemuda PAS Sabah mendedahkan penjualan pulau baru-baru ini, dan isu tersebut masih tidak dapat ditangani oleh kerajaan Sabah dengan baik. Esok satu lagi pendedahan berkaitan 'Penyelewengan dan Penindasan terhadap Appeantice Tentera Laut Malaysia' akan di dedahkan.



Nantikan pendedahannya esok dari Islamreturn...

Sunday, October 16, 2011

Jom layan BERSIH 2.0 versi Sabah

Video nie sebenarnya dah lama siap.. tapi agak lambat nak di upload ke Youtube.. pembaca sekelian boleh rujuk di KinabaluTV. Jom Layan.. Tahniah kepada Ikhwan Nain..

promosi aku nih..

Wednesday, October 12, 2011

Bekas pengarah pendidikan, pegawai TLDM sertai PAS

Oleh: Muhammad Faeez  


TAIPING, 8 Okt: PAS Negeri Perak menerima ahli baru daripada dua tokoh yang dikenali iaitu bekas Pengarah Pendidikan negeri, Datuk Adnan Ibrahim dan bekas pegawai tinggi TLDM Laksamana Pertama (B) Mohamad Imran Abd Hamid.


Kedua-dua tokoh itu telah hadir di Program Pelancaran 'Jom Masuk PAS' di Markas Tarbiyyah PAS, Air Kuning di sini. Adnan berkata, beliau menyertai PAS setelah mendapat hidayah untuk menyertai perjuangan PAS dan meninggalkan Umno selepas pulang dari tanah suci.

"Ketika saya berkhidmat dahulu, teruk saya maki dan memarahi guru-guru yang menyokong PAS. Saya ketika itu sangat benci dengan PAS dan memandang PAS ini sebagai parti yang mempergunakan agama demi politik," katanya dengan nada kesal.

Beliau mendakwa, Naib Presiden UMNO, Datuk Hishammuddin Tun Husein dan pimpinan Umno memanggil beliau dan menasihatkan agar terus dengan Umno tetapi beliau berpegang dengan pendiriannya untuk bersama dalam PAS demi mendokong perjuangan Islam.

Bagi Mohamad Imran pula, beliau masuk PAS kerana tidak yakin dengan perjuangan Umno. "Perjuangan Umno hanya retorik semata-mata. Kata memperjuangakan Islam tetapi sebaliknya," katanya yang ingin bersama dalam PAS hingga ke akhir hayatnya.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad dalam ucapannya berkata, beliau mengalu- alukan kemasukan dua tokoh besar masyarakat ke dalam PAS.

"Bekas pegawai tinggi TLDM dan bekas Pengarah Pendidikan pun boleh masuk PAS, kenapa JKKK dan penoreh getah tidak boleh masuk PAS?" soalnya ketika melancarkan Program 'Jom Masuk PAS' anjuran Badan Perhubungan PAS Perak.

"Sekarang ini, orang dah pencen semua nak masuk PAS setelah lama 'digari' . Mereka tidak percaya Umno. Umno tidak relevan lagi, Umno sudah busuk hingga ke usus," tegasnya lagi.

Wednesday, October 5, 2011

TRAVELOG Perjuangan PAS Di Bumi PENSIANGAN

Sumber: http://paspensiangan.blogspot.com/


"PENSIANGAN,1 OKTOBER 2011-Pas kawasan Pensiangan telah memulakan “Episod Jelajah Tautan Kasih Sekampit Beras" bagi DUN N37 Sook.Kali ini destinasi tujuannya ialah Ke Masjid Kg Malima yang berada lebih kurang 1 jam lebih perjalanannya dari pekan Keningau. Bermula dengan perjalanan selepas waktu Asar Program jelajah ini diketuai oleh Ketua Penerangan PAS Negeri Sabah merangkap Yang Dipertua Pas Pensiangan,Sabah serta beberapa Ahli jawatankuasa Pas Pensiangan.

Hisammuddin,menyerah infak kepada fakir miskin.

Islam diimarahkan dan rakyat didahulukan oleh PAS.

Menempuh jalan-jalan berdebu yang tidak berturap amat menduga fizikal dan mental.Inilah hasil yang rakyat dapat kesan daripada janji PBRS/UMNO/BN yang menjanjikan “syurga”bagi penduduk Sook,namun yang mereka dapat hanya “debu-debu”kuning  sahaja.Janji yang ditaburkan berupa “bunga ros” tapi penduduk hanya dapat “bunga tahi ayam”.Apatah tidaknya dengan jalan “grabel”yang tidak berturap yang menggoncang perut dan badan dan yang paling buruk ialah penduduk terpaksa menyedut debu-debu kuning hasil jalan yang berdebu.
Hisammuddin Hj.Sulaiman yang juga merupakan Presiden Tabah(Bela Tanah Rakyat Sabah)dan AJK tiba di Masjid Kg.Malima Sook,hampir Maghrib dan para jemaah serta orang kampung menyambut kedatangan PAS PENSIANGAN dengan penuh ceria dan hiba.Hiba kerana PAS sanggup datang jauh untuk menjenguk dan cakna kepada kebajikan rakyat berbanding PBRS/UMNO/BN yang hanya menjenguk mereka pada waktu pilihanraya sahaja.
Majlis dimulakan dengan solat berjamaah dan seterusnya YDP Pas Pensiangan,Hisammuddin memberikan ceramah berkenaan krisis kepercayaan umat kepada agamanya termasuk persoalan agama dan politik.Majlis itu juga diserikan dengan pembahagian infak dan zakat kepada golongan muaallaf dan juga fakir miskin.Mereka ini dipinggirkan UMNO/PBRS DAN BN.Majlis diakhiri dengan jamuan rakyat.
Pas di kawasan Pensiangan ini sudah meneroka bumi Allah ini yang mempunyai kekayaan dan harta melimpah ruah namun,sedih kerana urus tadbir bumi ini amat dhaif dan dipimpin oleh orang-orang yang tidak amanah!Pas Pensiangan akan terus komited untuk mendapat legasi kepimpinan politik Islam di Pensiangan.Terima kasih,rakyat Muslim yang menjadi Ahli Pas dan Non-muslim yang menjadi tonggak kepada Pas pensiangan dengan penubuhan Dewan Himpunan Penyokong Pas(DHPP).Mereka telah memberi kepercayaan penuh kepada Pas untuk menjadi parti alternatif menggantikan PBRS/UMNO DAN BN.

Saturday, October 1, 2011

Jual Pulau: Butiran Memorandum Pemuda PAS Sabah

Sumber: http://sahabatblogsabah.blogspot.com/


MEMORANDUM BANTAHAN TERHADAP PENJUALAN PULAU-PULAU MENTUKOD, MENGALUM DAN PANDANAN

DEWAN PEMUDA PAS NEGERI SABAH (DPPNS) mengalu-alukan jawapan yang dikemukakan oleh Pengarah Jabatan Tanah dan Ukur Sabah, Datuk Osman Jamal berkaitan isu penjualan Pulau-pulau Montukod, Mengalum dan Pandanan rujuk: http://www.theborneopost.com/2011/09/24/no-application-for-sale-of-islands-%E2%80%93-director). Namun DPPNS berpendapat ia masih mendatangkan kekeliruan dan tidak dapat memberikan gambaran penyelasaian yang konkrit bagi memastikan hak dan khazanah negeri Sabah terus terpelihara.


Timbul persoalan, bagaimana dengan mudahnya berlaku pertukaran tanah atau “land swap” antara Kementerian Pertanian dan Industri Makanan dengan Pemaju yang hanya dikenali sebagai Wisma Pertanian terhadap Pulau Mengalum sedangkan ia terletak di Zon Ekonomi Ekslusif (ZEE) sangat bernilai yang kini telah menjadi tarikan pelancongan. Transaksi ini sebenarnya telah menyebabkan kerajaan kerugian jutaan ringgit di samping kehilangan khazanah yang sangat bernilai. Nyatakan Siapa Syarikat Pemaju Wisma Pertanian! Siapakah individu yang bertanggungjawab di sebalik Syarikat tersebut!

Bagaimana pula Pulau Pandanan boleh ditukar hakmilik kepada individu tertentu yang mempunyai keistimewaan untuk menjual pulau berkenaan di pasaran antarabangsa sedangkan pemilik waris yang mempunyai hak NCR di Pulau Pendanan Kecil, Datu Pangeran Ahmad bin Datu Ali Alam, menyangkal bahawa tiada waris mengambil tindakan menjual Pulau demikian. (rujuk: http://www.sabahkini.net/index.php?option=com_content&view=article&id=8524:osman-jamal-berbohong-dan-berniat-jahat&catid=69:tanah-adat&Itemid=75). Nyatakan siapakah individu terbabit. Jika urusniaga terbabit dibuat tanpa autoriti pihak terbabit maka ini boleh dianggap sebagai pencabulan terhadap hak pulau tersebut.

DPPNS juga ingin mendapat penjelasan bagaimana Pulau Montukod dan Pandanan yang memiliki status Native Title (NT) boleh dijual di Pasaran Antarabangsa sedangkan kebenaran hanya untuk aktiviti pertanian.

Jika penganugerahan status CL tersebut bertujuan membangunkan industri pelancongan di Pulau Mengalum mengapa tidak saja diserahkan saja peranan tersebut kepada Taman-Taman Sabah yang kini mengurus beberapa pulau seperti Pulau Tiga, Pulau Sipadan, Taman Marin Tun Sakaran dan Pulau Sipadan tanpa melepaskan setiap inci pun pulau tersebut kepada pihak Asing.

DPPNS mempersoalkan sekiranya penganugerahan pulau tersebut telah dilakukan pada sebelum dari kerajaan yang ada sekarang, apa tindakan yang perlu dilakukan untuk mempastikan kepentingan hak dan kepentingan bersama terjaga? Sedangkan Jabatan Tanah dan Ukur boleh menguatkuasakan Seksyen 42, Ordinan Tanah Sabah Bab 68 bagi merampas hak tanah Adat terhadap penduduk-penduduk kampung di pedalaman, maka ia juga sepatutnya mampu menguatkuasakan undang-undang yang berada dalam ruang lingkup yang sama bagi menjaga kepentingan rakyat Sabah secara keseluruhan. Adalah memalukan jika pulau yang memiliki ratusan hektar, yang mempunyai kepentingan maritim dan kedaulatan negara di biarkan sahaja terlepas kepada Pihak Asing tanpa ada tindakan prerogatif dan bersungguh-sungguh untuk mempertahankannya.

Oleh itu DPPNS mengulangi pendirian agar kerajaan menghalang penjualan pulau-pulau tersebut memandangkan ia akan mendatangkan banyak kerugian terutama kepada khazanah berharga yang menjadi hak kepada seluruh rakyat Sabah.

Lahirul Latigu
Ketua Dewan Pemuda PAS Sabah

(019-3692597)

Wednesday, September 28, 2011

Madrasah Poligami: Melahirkan 'Super Husband'

Salam Ramadhan.. (artikel ini ditulis di dalam bulan Ramadhan tempoh hari, ketika menaiki penerbangan dari Kuala Lumpur ke Kota Kinabalu..)

Sebenarnya agak lama juga aku ingin ketengahkan isu ini, namun kekangan kehangatan 'politik negara' yang semakin meruncing, membantutkan seketika untuk aku menulis tentangnya. Sebaiknya, sebelum meneruskan pembacaan tajuk ini, aku sarankan agar pembaca merujuk dahulu penulisanku yang lepas (disini)

Hasrat aku menulis ini bukan bermakna ianya tepat seperti idealnya, namun konsep dan objektif yang tersirat pada keharusan poligami ini harus dibongkar kerana disana ada hikmah kenapa Islam yang mulia ini mengharuskan poligami, malah adakalanya sampai kepada situasi wajib.

Poligami dan Kehebatan Seorang Suami

Tidak dapat dinafikan bahaawa bukan mudah untuk menguruskan soal rumahtangga. Tanyalah kepada sesiapa sahaja yang telah berumahtangga, tanggungjawabnya terlampau hebat dan adakalanya tertewas juga dalam mengawal badai yang menimpa. Namun ibarat pepatah 'alah bisa, tegal biasa' membuktikan bahawa badai yang menerjah sebenarnya menguji kematangan sang nakhoda.

Mari kita andaikan situasi tersebut kepada kisah nakhoda dan kelasinya. Sekiranya sang nakhoda mempunyai seorang kelasi, ianya diibaratkan sebagai mendayung sebuah sampan.Andai kata pula kelasinya dua, dapatlah diibaratkan mengemudikan sebuah bot. Manakala apabila kelasi kapalnya tiga, ianya diibaratkan mengemudi sebuah kapal. Seterusnya andaikata kelasinya empat, maka semestinya lah diibaratkan nakhoda tersebut memimpin sebuah armada besar. Maka sudah pastilah keempat-empat situasi berikut memiliki perbezaan diantara satu sama lain.


Seharusnyalah seorang nakhoda armada itu lebih hebat pribadinya, lebih hebat semangatnya, lebih hebat jatidirinya dan lebih hebat spritualnya. Ini kerana nakhoda tersebut pasti akan menempuh ribut, taufan, badai dan segala macam rintangan yang maha besar bagi memastikan armada pimpinan beliau berjaya sampai ke destinasi yang sangat jauh berbanding nakhoda lain. Ibarat ini, sekiranya terzahir dalam kehidupan berkeluarga (berpoligami), maka disanalah akan lahirnya seorang manusiawi bergelar suami yang hebat.

Kasih Ditabur Dengan Sempurna

Ibu atau bapa sememangnya bercita-cita untuk melahirkan anak-anak yang cemerlang dunia dan akhirat. Ibu bapa yang punyai seorang anak pasti tidak sama emosi dan perasaannya bagi mereka yang punyai dua orang anak. Begitu juga, yang mempunyai dua orang anak, pastinya tidak sama emosi dan perasaan berbanding keluarga yang punyai tiga orang anak. Begitulah sunnahnya kehidupan dalam sesebuah keluarga. Bagi ibubapa yang mempunyai anak ramai, agihan kasih sayang terbaik akan diberikan kepada setiap anak, agar diantara mereka tidak merasa disisihkan.

Andaikata kita mempunyai anak sulung yang telah berusia 15 tahun dan 13 tahun, dan seorang anak bongsu berusia 2 tahun. Pada masa yang sama, kita ingin membeli suatu hadiah pada anak yang bongsu, nescaya hati kecil kita akan bergolak untuk memikirkan apa pula hadiah untuk diberikan kepada anak yang sudah dewasa tadi. Sedangkan mereka sudah dewasa dan tidak lagi hamburkan dengan hadiah-hadiah seperti kanak-kanak dibawah usia. Namun hati naluri seorang ibu bapa akan terganggu juga sekiranya hadiah hanya diberikan kepada anak yang bongsu sahaja. Maka semestinya sesuatu mesti dilakukan bagi memastikan semua anak-anak merasai nikmat kasih sayang serta tanda ingatan dengan seadilnya.

Sebaliknya perasaaan tersebut tidak akan timbul sekiranya kehadiran anak bongsu tidak ada. Malah kasih sayang yang diberikan hanya menurut usia anak-anak tadi tanpa dapat dibandingkan dengan anak bongsu.



Begitulah nilai kasih sayang yang secara fitrahnya akan lahir diatas sifat keibubapaan. Perasaan yang sama juga akan terbit di dalam konteks seorang suami. Mana mungkin suami akan mengabaikan nilai kesamarataan kasih sayang ini hanya kerana faktor usia perkahwinan. Seorang suami yang hebat, pasti akan tergerak emosi bagi menjamin kualiti hidup sekeluarga. Seterusnya nikmat kasih sayang ini akan terus dinikmati malah 'kesegaran' akan sentiasa menjelma di dalam kehidupan berkeluarga bagi memastikan kesan nilai kasih tersebut terus dirasai oleh semua.

Begitulah sedikit sebanyak bagaimana Madrasah poligami sebenarnya mampu melahirkan 'Super Husband'.

Tuesday, September 27, 2011

Sambutan Aidilfitri dan Pelancaran Jubli Perak Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah meriah

Sumber: http://passepanggar.blogspot.com/



Dewan Pemuda PAS hari ini telah genab 25 tahun mengharungi badai perjuangan di bumi Sabah. Sehubungan dengan itu DPP Sabah telah mengadakan pelancaran 'Pelancaran Jubli Perak' seterusnya sambutan Aidilfitri. Majlis yang berlangsung dengan penuh kemeriahan ini turut dihadiri Saudara Aminudin Aling yang juga Pesuruhjaya PAS Negeri Sabah.


Kehadiran tetamu yang dari pelbagai kaum menunjukkan PAS Sabah telah diterima oleh rakyat Sabah seterusnya bersedia untuk bersama-sama dengan Pakatan Rakyat untuk mentadbir pada masa hadapan. Pada ucapan Pelancaran Jubli Perak, Ketua Pemuda PAS Sabah, Saudara Lahirul Latigu telah mengingatkan PAS kini telah menjadi harapan rakyat untuk menggantikan UMNO/BN yang terbukti gagal dalam mentadbir urus kerajaan sehingga berlaku gejala rasuah, ketirisan dan sebagainya. Dewan Pemuda PAS Sabah yang kini berusia 25 tahun dan sememangnya telah bersedia serta cukup pengalaman untuk mengambil alih pentadbiran dari UMNO/BN.

Gambar sekitar majlis:

 Antara tetamu yang hadir

 Pimpinan-pimpinan PAS negeri Sabah menyaksikan tayangan video yang disediakan

 Tetamu menjamu selera

Masyarakat dari Tionghua juga turut sama menyerikan majlis

Thursday, September 22, 2011

NANTIKAN PENDEDAHAN SETERUSNYA: PENJUALAN PULAU BERHALA, SANDAKAN KEPADA TAUKE CINA



KENYATAAN AKHBAR DEWAN PEMUDA PAS NEGERI SABAH TERHADAP PENJUALAN PULAU KEPADA PIHAK ASING

Dewan Pemuda Pas Negeri Sabah terkejut dengan penjualan 3 buah pulau iaitu Pulau Mengalum yang terletak di pesisir Kota Kinabalu, Pulau Pandanan di Semporna dan Pulau Montukod di luar pesisir kimanis yang diiklankan menerusi pusat pasaran talian terus yang berpangkalan di Toronto, Kanada.

Jesteru Dewan Pemuda Pas Negeri Sabah amat kesal dengan pengakuan Pengarah Jabatan Tanah dan Ukur negeri, Datuk Osman Jamal yang menyatakan kerajaan tidak boleh menghalang penjualan Pulau-pulau tersebut kerana ianya adalah hakmilik persendirian.

Persoalannya bagaimana pulau-pulau sedemikian begitu mudah dimiliki oleh segelintir individu tertentu sedangkan ia merupakan khazanah berharga Sabah yang seharusnya dipulihara, yang boleh dijadikan sebagai tarikan pelancongan.

Dewan Pemuda Pas juga hairan bagaimana Jabatan Tanah dan Ukur boleh dengan begitu mudah memberikan kelonggaran kepada individu tertentu untuk memiliki sebuah pulau sedangkan dalam masa yang sama Jabatan ini juga yang melakukan perampasan terhadap Hak Tanah Adat yang menyaksikan begitu ramai penduduk kampung yang tinggal di pedalaman diusir, ditangkap dan didakwa seperti laporan Suhakam yang menyatakan bahawa Sabah mencatat aduan tertinggi pencabulan tanah adat sebanyak 824 kes atau 82.4% antara tahun 2002 hingga suku pertama tahun 2011.


Jika Jabatan Tanah dan Ukur boleh menguatkuasakan Seksyen 42, Ordinan Tanah Sabah Bab 68 bagi merampas hak tanah Adat terhadap penduduk-penduduk kampung di pedalaman, maka ia juga sepatutnya boleh menguatkuasakan undang-undang yang sama bagi menjaga kepentingan rakyat sabah.

Begitulah juga apabila kerajaan bersungguh-sungguh mempertahankan Pulau Sipadan dan Ligitan daripada  tuntutan negara Jiran sedangkan bersikap dingin dan berlepas tangan terhadap penjualan 3 buah pulau ini dari terlepas kepada pihak asing. Seluruh dunia kini menyaksikan perebutan pulau-pulau bagi memastikan sesebuah negara dapat meluaskan kawasan pesisir dan sempadannya. Tidak mustahil pembelian pulau ini akan membolehkan negara Asing dengan mudah memperluaskan kedudukan strategik mereka.

Jesteru Dewan Pemuda Pas Sabah mendesak supaya kerajaan Sabah menghalang urusniaga penjualan tersebut memandangkan ia akan memberi kerugian kepada khazanah berharga yang menjadi hak kepada seluruh rakyat Sabah.

Dedahkan siapa pemilik pulau-pulau tersebut yang begitu tamak sanggup menjual sebahagian dari tanahair sendiri dan siasat juga bagaimana mudahnya mereka ini memperolehi tanah seluas pulau!

LAHIRUL B. LATIGU
KETUA DEWAN PEMUDA PAS SABAH

ISU TANAH: PAS PENSIANGAN TURUN KE MAHKAMAH

Sumber: http://paspensiangan.blogspot.com/

KENINGAU,20 SEPTEMBER 2011-Kehadiran lebih 100 orang penduduk kampung Alab Lanas Sook berkenaan tuntutan penduduk kampung di atas tanah NCR yang diceroboh Syarikat Borneo Timber.Penduduk Kampung yang majoritinya beragama kristian datang menuntut bela berkenaan kes rampasan tanah oleh syarikat kroni kerajaan itu.

Penduduk melakukan sesi ritual mereka dengan ketua mereka menikam tanah di perkarangan mahkamah dengan keris panjang sebagai satu signal kepada adat dan kepercayaan mereka. YDP Pas kawasan Pensiangan yang hadir ke mahkamah berkenaan diberikan sokongan dan tepukan kerana selama ini membantu membela nasib mereka tanpa mengira agama dan keturunan.Pas Pensiangan menghulurkan simpati dengan memberikan menaja makanan dan minuman mereka semasa berhimpun di perkarangan mahkamah.

Kes rampasan tanah ini terlalu banyak berlaku di Sabah dan di mana-mana sahaja.Apabila perasaan tamak haloba menguasai individu tertentu maka rintihan penduduk kampung dibiarkan tanpa pembelaan. Mengharapkan YB-YB UMNO/BN/PBRS jauh panggang dari api dan disifatkan "bagai kacang lupakan kulit',semasa pilihanraya mereka datang dengan muka ceria mengharap undi penduduk namun apabila penduduk dirampas tanah mereka senyap membisu.

Tahniah kepada Hisammuddin Sulaiman,yang merupakan YDP Pensiangan merangkap Presiden NGO TABAH(BELA TANAH RAKYAT SABAH)yang bertungkus lumus berkerja dan turun padang menyelesaikan masalah rakyat!.


            Upacara adat,tikam tanah,seakan mahu menikam BN/UMNO/PBRS ini kali pilihanraya.


Rumainid yang akan dibaca pertuduhan ke atas beliau ini kerana menghalang jentolak yang mahu rampas tanah.

                             Hisammuddin memberi bantuan semampu mungkin.Pas GANTI PBRS!


Orang kampung,panas dihati seterik mentari namun berehat jua sekajap di bawah rimbunan pokok di perkarangan mahkamah.

Tuesday, September 20, 2011

KENYATAAN AKHBAR JABATAN PILIHANRAYA DEWAN PEMUDA PAS MALAYSIA

PENIPUAN SEMAKIN TERBONGKAR

Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia berasa cukup positif dan gembira dengan pembongkaran isu-isu yang telah dibuat mutakhir ini oleh orang perseorangan ataupun badan-badan NGO yang membabitkan penipuan, penyelewengan dan salah guna kuasa oleh penjawat awam dan agensi jabatan kerajaan di dalam memastikan penerusan kuasa UMNO dan Barisan Nasional di dalam pilihanraya lalu. Baru-baru ini melalui laman sesawang Malaysiakini telah didedahkan bahawa seorang pemastautin tetap yang memohon untuk mendapatkan taraf kewarganegaraan negara ini telah ‘dinasihatkan’ oleh pegawai Jabatan Pendaftaran Negara supaya ‘membalas budi’ dan menjadi tugas utama beliau sekiranya diberikan kerakyatan untuk mengundi parti pemerintah iaitu UMNO/BN. 

Begitu juga dari petikan Wikileaks (kabel diplomatik Amerika yang bocor), pendedahan Pengerusi Mafrel (NGO Pemantau Pilihanraya), Malek Husin, terhadap pengakuan yang telah dibuat oleh bekas Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman yang mengakui UMNO telah melaksanakan ‘kempen kotor’ untuk merampas Sabah daripada PBS waktu itu dengan memberikan taraf kewarganegaraan dan kad pengenalan Malaysia kepada lebih 600,000 pekerja asing (kebanyakan dari Indonesia dan Mindanao, Filipina) untuk menjadi pengundi berdaftar di Sabah. Bahkan Tan Sri Rashid mengakui secara peribadi telah mengeluarkan lebih 60,000 kad pengenalan palsu khusus untuk membantu UMNO di Sabah. Ianya juga dikenali sebagai ‘Projek IC’ yang turut membabitkan Perdana Menteri Malaysia waktu itu, Tun Dr Mahathir Mohamad menurut laporan tersebut. 

Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia merasakan pendedahan sebegini telah jelas mengesahkan dan membenarkan dakwaan pihak Pakatan Rakyat terhadap penipuan dan penyelewengan kuasa yang telah dilakukan oleh UMNO/BN selaku pihak kerajaan untuk meneruskan kekuasaan mereka memerintah negara ini secara ‘kotor dan haram’. Sepatutnya pihak UMNO/BN selaku Kerajaan yang memerintah negara ini berasa malu dan insaf terhadap tindakan mereka membelakangkan undang-undang negara dan mengkhianati amanah rakyat. 

Oleh itu, Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia menggesa supaya siasatan segera dilakukan terhadap pendedahan yang telah dibuat oleh sebuah jawatankuasa yang bebas dan telus serta mengambil tindakan tegas terhadap pelaku-pelaku yang telah menyalahguna kuasa hatta mantan perdana menteri sekalipun. Sesungguhnya mereka yang telah terlibat di dalam sebarang penyalahgunaan kuasa ini adalah merupakan PENGKHIANAT AGAMA, BANGSA DAN NEGARA. Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia menyeru dan mengalu-alukan seluruh rakyat Malaysia untuk tampil membuat pendedahan sekiranya ada terhadap penyelewengan dan penipuan sistem pilihanraya di dalam negara ini.

MOHD SANY BIN HAMZAN    
PENGARAH JABATAN PILIHANRAYA
DEWAN PEMUDA PAS MALAYSIA

21 September 2011

Friday, September 16, 2011

Muhammad Sabu Komunis di Sabah: UMNO kecut teloq!

Banner-banner provokasi Timbalan Presiden PAS ini dipasang di merata kawasan di Kota Kinabalu. Nampaknya ketakutan UMNO/BN terhadap Mat Sabu kini hingga ke Sabah. Syabas Abg Mat!!!

Kelihatan petugas keselamatan PAS sedang membuang benner-banner yang digantung di jejantas.


p/s: UMNO Sabah kini dah tak ada teloq.. klu ada, cuba lah datang demontrasi di depan dewan konvensyen... bawak la banner-benner haprak tu. Aku nak tengok budak UMNO mana yg kena lepuk dulu..

Konvensyen Pakatan Rakyat Sabah meluluskan 20 Resolusi Buku Jingga Negeri Sabah

16 September, Kota Kinabalu: Bertempat di Star City, Pakatan Rakyat Sabah telah berjaya mengadakan konvensyen Pakatan Rakyat Sabah yang telah dihadiri lebih 1500 orang peserta dari pelbagai lapisan masyarakat. Dato' Seri Dr. Wan Azizah, Tn. Hj. Mohammad Sabu dan Mr. Lim Kit Siang selaku pemimpin ketiga-tiga parti kompenen Pakatan Rakyat hadir bagi mengesahkan 'Resolusi Buku Jingga' peringkat negeri Sabah yang diluluskan pada konvensyen kali ini. Buku Jingga negeri Sabah ini menerangkan dengan lebih terperinci tentang negara berkebajikan serta kesepakatan bersama PAS, PKR dan DAP dalam 20 bidang utama negeri Sabah.

Berita Bergambar:

 Peserta yang hadir memenuhi setiap ruang dewan konvensyen

 Ucapan Tn. Hj. Mohammad Sabu

 Ucapan Mr. Lim Kit Siang

 Ucapan Datin Seri Dr. Wan Azizah

 Pimpinan Pakatan Rakyat Pusat bersama-sama dengan negeri Sabah bersama-sama merasmikan simbolik pelancaran 'Resolusi Buku Jingga' Negeri Sabah.

Ketiga-tiga pimpinan pusat Pakatan Rakyat menandatanngi sebagai pengesahan dokumen buku Jingga Negeri Sabah


Thursday, September 15, 2011

Presiden dan Timbalan Presiden PAS di Sabah (update)

Salam Syawal..

Seminggu ini jentera PAS negeri Sabah sangat sibuk menyusun atur jadual perjalanan dan program kedua-dua tokoh besar dalam PAS dalam rangka lawatan mereka ke Sabah. Presiden PAS, Tn.Guru Hj. Abd Hadi Awang minggu ini telah mengunjungi Tawau dan Sandakan (rujuk disini), manakala Timbalan beliau Tn. Hj. Muhammad Sabu kini berada di Kota Kinabalu sempena pelancaran Konvensyen Pakatan Rakyat Negeri Sabah. Sebelum dari itu beliau (Hj.Mohammad Sabu) telah berceramah di Kota Belud dan seterusnya bersama-sama dengan masyarakat di Kg.Suang Parai pada Majlis Sambutan Hari Raya PAS kawasan Sepanggar.


.............................................................................................................


Berita Bergambar:

 Tetamu yang hadir ke Majlis Sambutan Hari Raya PAS kawasan Sepanggar mendengar penjelasan terkini dari Tn. Hj. Mohammad Sabu

Timbalan Presiden PAS sudi menyampaikan sumbangan duit raya kepada kanak-kanak yang hadir

Mohammad Sabu menyampaikan ceramah

Tetamu yang hadir mendengar ceramah beliau di Kota Belud

Thursday, September 8, 2011

Sekali lagi rakyat (ahli UMNO) Malaysia DIPERBODOHKAN!

Awal tahun dulu aku dah siarkan cukai post-paid akan dinaikkan 6% (baca sini). Maka berbondong-bondonglah rakyat Malaysia bertukar kepada pre-paid. Sekarang pre-paid pun naik cukai 6%, pas nie pakat tukar pulak pakai TM (telefon rumah). Tahniah la aku ucapkan pada seluruh ahli UMNO, kerana selepas ini kerajaan (PM) akan umumkan ekonomi Malaysia kukuh..!



Hari-hari menipu rakyat.. jom kita like page nih.. http://www.facebook.com/pages/100000-Bantah-Kenaikan-6-Terhadap-Prepaid-Simpack/111922938913592

Tuesday, September 6, 2011

Realiti Kemerdekaan Sabah

Sumber: http://ikhwannain.blogspot.com/



Sekali lagi penulis mengimbas pelajaran di bangku sekolah, subjek Sejarah yang amat bermakna. Dalam buku teks yang terhidang, kita hanya menerima bulat-bulat bahawa Sabah merdeka apabila tertubuhnya Malaysia. Baik sungguh usaha tun ku Abdul Rahman membawa Sabah merdeka. Maka saban tahun apabila berlakunya sambutan Hari Malaysia rakyat sabah akan merasa terhutang budi dengan tindakan tun ku Abdul Rahman. Tapi, itu juga satu penyelewengan sejarah.

Asal Usul Nama Sabah

Dipetik dari Wikipedia...
Nama negeri Sabah dikatakan berasal daripada perkataan ‘saba’ iaitu sejenis buah pisang yang dipanggil pisang saba oleh masyarakat kaum Î’ajau, yang sangat popular dibuat pisang goreng. Pisang saba ini juga dikenali sebagai pisang jaba oleh segolongan masyarakat Bajau dari suku yang serumpun. Negeri ini disebut sebagai Sabah kerana masyarakat di sekitar pantai barat negeri Sabah kebanyakannya menanam pisang jenis ini sebagai bahan makanan.Asal usul nama Sabah juga dikenali sebagai Seludang.Dalam bahasa Jawa seludang dinamakan sebagai Sabah ,sebab itulah Negeri Sabah dikenali sebagai Seludang.
Tarikh Sebenar Kemerdekaan Sabah


Sabah sebenarnya merdeka pada tarikh yang sama dengan merdekanya Malaya, iaitu pada 31 Ogos tetapi tahun yang berbeza, iaitu enam tahun selepas kemerdekaan Malaya. Antara pemimpin-pemimpin negara yang turut hadir menjadi saksi kemerdekaan sabah ialah ialah Tunku Abdul Rahman, Lee Kuan Yew, Donald Stephen, Mustafa Harun, Stephen Kalong Ningkan, pemimpin-pemimpin British dan lain-lain lagi. Bagi mengumumkan kemerdekaan sabah, maka Gabenor Borneo Utara (Sabah) ketika itu iaitu Sir William Goode, menyatakan secara rasmi :

“ …..Hari ini adalah hari bersejarah untuk negeri sabah, ia menandakan bermulanya pemerintahan sendiri dan kemerdekaan serta berakhirnya perjanjian” (Sabah Times, Jesselton, 31 Ogos 1963)

Tarikh sebenar kemerdekaan Sabah tercatat di dalam Wikipedia, tetapi tidak di dalam buku Teks Sejarah.

Penubuhan Malaysia


Selepas kemerdekaan Sabah, Tun Ku Abdul Rahman menyatakan hasrat untuk mengajak Sabah serta beberapa negeri lain bagi menubuhkan Malaysia. Tawaran tersebut diterima oleh pemimpin-pemimpin Borneo Utara (Sabah) ketika itu dengan syarat bahawa harus ada 20 isi perjanjian antara Tunku Abdul Rahman selaku Perdana Menteri ketika itu, dengan para pemimpin Sabah yang mewakili seluruh etnik di sabah.

Perjanjian itu pun di materai bersama dengan nama Perjanjian 20 Perkara, yakni terdapat 20 Perkara Utama yang sangat mendasar serta sebab utama mengapa Sabah menyetujui tawaran Tunku Abdul Rahman ketika itu. Setelah ditandatangani persetujuan bersama, maka Sabah, secara sah bergabung dengan Malaya pada 16 September 1963. Tepatnya, penggabungan tersebut adalah ‘Bergabung Dengan Syarat’. Keseluruhan isi kandung 20 perkara tersebut adalah merujuk kepada Hak dan keistemewaan bagi rakyat dan negeri Sabah sendiri.

Ironinya hasil bumi yang melimpah ruah belum dapat mengeluarkan kebanyakkan rakyat Sabah dari belenggu kemiskinan selepas 48 tahun negeri ini merdeka. Dari hasil minyak sehinggalah kepada pendapatan balak bagaikan tidak pernah wujud dan utara borneo ini. Sedangkan matlamat pembentukan Malaysia ialah untuk memajukan sosioekonomi negeri-negeri yang terlibat.

Hakikat Perjanjian 20 Perkara

Kurangnya penekananan perjanjian 20 perkara dan penerangan yang mendasar terhadap anak-anak Sabah menjadikan perjanjian tersebut seolah-olah tidak pernah wujud. Bahkan menjadi duri dalam daging bagi rakyat Sabah.

Disamping tidak mengetahui tentang isi kandungan perjanjian 20 perkara yang diperkatakan, wujudnya satu stigma di dalam masyarakat Sabah pada hari ini. Perjanjian 20 perkara adalah isu sensitif dan tidak boleh dibicarakan dengan sewenang-wenangnya. Akhirnya rakyat Sabah sendiri gagal untuk mendapat manfaat daripada perjanjian yang telah diwartakan oleh pemimpin terdahulu.

Punca Krisis Yang Melanda

Ramai rakyat Sabah mula menyalahkan pihak persekutuan terhadap permasalahan tersebut. Antara yang paling hangat ialah pembahagian hasil bumi serta kebanjiran pendatang asing di bumi Sabah. Walhal kepimpinan negeri juga wajar diheret ke dalam permasalahan tersebut, kerana merekalah wakil untuk rakyat Sabah bersuara. Tapi mereka seakan membutakan mata dengan semua yang terjadi serta ikut tumpang sekaki. Memperjuangkan perjanjian 20 perkara seakan melepaskan batuk ditangga, sedangkan rakyat terus menderita.

Kesimpulan

16 September ialah hari penubuhan Malaysia manakala 31 ogos ialah hari kemerdekaan untuk Sabah. Mengimbau kembali hasrat penggabungan Sabah sebagai sebuah negeri di dalam persekutuan Malaysia iaitu ‘sabah maju jaya’, rakyat Sabah perlu bangkit kembali sebagai sebuah negeri benar-benar mempunyai jati diri. Anak-anak Sabah perlu berani bersuara untuk menuntut hak mereka.

Jika ada yang berkata “bersyukurlah sebab kita masih boleh menikmati keamanan dan kedamaian.” Maka katakanlah kepada mereka. “bersyukur tidak bermakna orang boleh menafikan hak kita!” Sabah bukan untuk Persekutuan dan Sabah bukan untuk kerajaan negeri, tapi…

“Sabah untuk orang Sabah!”

Friday, September 2, 2011

Ops. Sikap tahun ini HANCUR..?

Nak Tulis Tak Ada Mood
Jadi mari kita fikirkan bersama:

Apa yang akan terjadi pada 4hb September 2011 (Ahad)

Ibu Bapa mula menghantar anak-anak bagi pendaftaran pelajar baru ke IPTA seluruh negara
vs
Kepulangan warga Malaysia dari sambutan Aidilfitri  dari seluruh negara


Kesimpulan aku, Ops. Sikap tahun ini hancur..
Apa salahnya kerajaan melalui Kementerian Pengajian Tinggi menangguh sehari atau dua hari bagi memberi laluan kepulangan warga Malaysia menyambut Aidilfiri.

Monday, August 29, 2011

Selamat Hari Raya Idulfitri

Blog Islam Returns mengucapkan:

Selamat Hari Raya Idulfitri
Maaf Zahir dan Batin
Kepada Seluruh Umat Islam khususnya pembaca setia blog ini...

p/s: tak sempat nak karang ayat panjang2..

Sunday, August 21, 2011

Bicara Nurani: Biarkan isterimu bersama Tuhannya!

Oleh: Waridah Lothpi


Daripada Abdullah bin Umar bahawa Rasulullah bersabda: “Wahai kaum perempuan, bersedekah dan banyakkan beristighfar kerana sesungguhnya aku mengetahui (bahawa) kamu golongan yang banyak sekali antara ahli neraka.” Seorang perempuan yang bijak antara mereka berkata: “Ya Rasulullah mengapa kami menjadi golongan yang banyak sekali antara ahli neraka?” Baginda menjawab: “(Kerana) kamu selalu mengutuk dan memaki-hamun dan kamu pula tidak mengenang budi suami dan (selain itu) aku tidak melihat golongan yang kurang akal dan kurang pula (amal) agamanya serta besar pula pengaruhnya kepada orang lelaki bijak bestari (sekalipun) – selain daripada kamu.” Perempuan itu bertanya lagi katanya: “Ya Rasulullah apa maksudnya: (Kaum perempuan) kurang akal dan kurang (amal) agama itu?” Baginda menjawab: “Mengenai kurang akal, maka (ketika menjadi saksi): Saksi dua perempuan, (hanya) menyamai saksi seorang lelaki; maka inilah (tanda) kurang akal. Dan seseorang perempuan pula akan tinggal beberapa hari dengan tidak mengerjakan sembahyang (kerana kedatangan haid) dan dia pula ada kalanya tidak berpuasa pada Ramadan (kerana kedatangan haid juga) maka ini dan (tanda yang menunjukkan kaum perempuan) kurang amal agamanya (berbanding dengan kaum lelaki).”
(Hadis riwayat Bukhari dan Ibn Majah)

Wahai suami-suami sekalian! Kasihanilah isteri anda. Selamatkanlah dia dari neraka jika anda benar-benar menyayanginya.

Caranya?

Berikanlah sedikit masa dan kelapangan untuknya bersama dengan Tuhannya. Sesekali cuba ambil alih beban tugasnya yang membukit itu.

Kahwin sama-sama.

Cari duit sama-sama.

Jaga anak dan buat kerja rumah?

“Awak jagalah anak tu…abang tak pandai la,”kata sesetengah suami.

“Abang tak pandai basuh pinggan, pinggan tu berat!” alasan entah apa-apa.

Kalau para suami sekalian sudi-sudikan diri untuk membantu, barulah mereka akan faham betapa banyaknya kerja isteri. Tak habis-habis sampai akhirat!

Kerjanya biasa-biasa sahaja. Kemas rumah, basuh baju, sidai baju, lipat baju, memasak, selesaikan urusan anak-anak, leraikan pergaduhan anak-anak dan senarai itu berterusan. Walaupun kerjanya nampak mudah, tapi ia masih memakan masa. Setelah selesai semuanya, isteri pun sudah hampir kehilangan nyawa, tiada daya lagi untuk bersunyi-sunyi dengan Tuhan.

Kalau suami merasakan mereka perlukan kekuatan rohani yang tinggi untuk memantapkan diri sebagai khalifah, isteri apa kurangnya. Perlu juga kekuatan itu untuk mendepani rutin sehari-hari yang menekan. Mendidik anak, mudahkah? Tentu sahaja tidak. Orang yang mendidik itu sendiri perlu stabil fizikal, mental dan emosinya untuk menghadapi kerenah anak-anak yang kadangkala di luar jangkaan itu.

“Alah yang, yang tahu kan…kalau abang pergi beribadah ni, yang pun dapat pahala sama macam abang. Kan untung tu! Pahala banyak, apalagi, masuk syurga lah!”hujah si suami.

Oh, malang sekali jika masih ada yang berfikiran begini. Beribadah hanya untuk mendapat pahala? Itu mentality kanak-kanak sekolah rendah. Apakah jika tidak dijanjikan pahala dan syurga, maka kita tidak mahu melakukan ibadah? Pahala yang diberi adalah ganjaran dari Allah yang Maha Pemurah.

Tujuan ibadah itu sendiri sangat besar.

Ibadah, terutamanya solat, sangat berkesan membentuk hati dan perilaku sekiranya roh solat itu dapat dirasai. Terasa kehebatannya menjalar di setiap saraf dan gerak nadi. Tidak ada yang lebih membahagiakan bagi mana-mana manusia selain daripada kesempatan bercakap dan mengadu pada Tuhannya. Solat yang berkesan akan membentuk sangka baik yang tinggi pada Tuhan.

Namun demikian, ada sesetengah isteri terpaksa bersolat dengan kepayahan. Mampu khusyukkah jika terpaksa menahan kepala yang senget kerana telekung dipijak anak? Boleh tenangkah jika anak-anak saling bergusti di sebelah?

Para suami sekalian,
Letakkan diri anda di tempat isteri, fahami dan empati kepenatannya. Biarkan dia bersama Tuhannya tanpa gangguan. InsyaAllah anda sendiri akan teruja dengan transformasi baik isteri hasil dari solat dan ibadahnya yang berkesan itu. Dia akan lebih cemerlang melayan keperluan anda dan anak-anak, insyaAllah!

Wallahu a’lam.

Penulis seorang graduan dari UTHM

Tuesday, August 16, 2011

Santai: Berbuka di tengah Kota Raya

Salam Ramadhan..

Selama beberapa hari ini aku berada di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur kerana ada urusan. Seharian berada di kota raya ini, mengenangkan kembali nostalgia semasa zaman sekolah dahulu. Keindahan malam dinikmati dalam suasana yang berbeza mengikut citarasa masing-masing. Namun keindahan ciptaan tuhan hanya akan dapat dirasai oleh mereka yang ikhlas mencari cinta Agong dari Nya, manakala bagi mereka yang mencari keseronokan dikala malam, hanya akan menikmatinya sementara sahaja. Begitulah resam kota raya.

 Antara jamaah yang hadir bersolat terawih di Masjid Jamek Kuala Lumpur

Aku mengambil kesempatan ini untuk bersolat magrib-isya (jamak) di Surau Pudu Raya dan Teraweh di Masjid Jamek. Keadaan surau Pudu Raya kini telah berubah wajah dan memberi keselesaan kepada umat Islam untuk menunaikan ibadah dan berehat melepas lelah berbanding dahulu. Kisah mengenai Pudu Raya pernah aku paparkan disini. Namun  ibarat kata pepatah 'rumah siap, pahat masih berbunyi' begitulah yang dialami oleh penghuni sebenar Pudu Raya terutamnya peniaga.

Kesempatan ini juga aku ambil untuk menjejaki kisah-kisah nostalgia zaman remaja, kerana sudah lebih 13 tahun sebenarnya aku tidak singgah di 'Kota Raya' dan 'Central Market'. Biasalah zaman-zaman remaja dahulu, bersama kawan-kawan, inilah tempat-tempat persinggahan, selain dari 'Lot 10', 'Sogo', 'Daya Bumi', 'Dataran Mardeka' dan lain-lain.

Keindahan Menara Maybank diwaktu malam (menara yang menjadi saksi tuntutan rakyat terhadap pilihanraya yang Bersih dan Adil)

 Kemeriahan sambutan ramadhan jelas kelihatan di pintu masuk Masjid Jamek Kuala Lumpur

 Berbuka di salah sebuah hotel di tengah-tengah kota raya

...................................................................................

Aku biarkan nostalgia lama berlalu, namun sekarang dan 20 tahun akan datang 'Kota' ini akan menjadi saksi bahawa aku pernah menentang sang penguasa yang zalim (BERSIH 2.0).

 Hidup! Hidup!.. Hidup Islam! Hidup! Hidup!.. Hidup Rakyat! Hancur! Hancur!.. Hancur BN!

UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD

UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD