HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)

HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)


.

Monday, November 9, 2009

Poligami: Membina Dunia Baru Islam (akhir)

Sekiranya diteliti perbincangan tentang dominasi, sebenarnya ianya ada hubungkait dengan pengaruh. Ini bermakna pihak mana yang mendominasi, beerti merekalah yang berpengaruh. Sebagai contoh, sekiranya golongan sekular mendominasi sesebuah negara, maka sekularlah yang berpengaruh dan jika liberal yang mendominasi, maka liberal lah yang berpengaruh dalam sesuatu perkara.

Setelah kita memahami teori dominasi, mari kita melihat kiraan matematik sebelum meneruskan bicara.

Kiraan pertama :
Kiraan ini berdasarkan 5 buah keluarga yang mengamalkan cara hidup Islam di sebuah kampong dalam perbincangan sebelum ini.

2 anak setiap keluarga:
5 buah keluarga menghasilkan 10 orang anak (berpasangan lelaki dan perempuan)

(selepas 30 tahun)
akan terbentuk 5 keluarga.
menghasikan 10 orang anak (berpasangan lelaki dan perempuan).

(selepas 30 tahun)
akan terbentuk 5 keluarga.
menghasikan 10 orang anak (berpasangan lelaki dan perempuan).

Ini bermaksud benarlah kajian dari majalah Solosi, sekiranya ingin mengekalkan tamadun cukup 2 orang anak sahaja. Selepas 120 tahun (5 generasi) itu juga lah populasi keluarga tersebut.

Sekarang mari kita gandakan (mempunyai 10 orang anak):

5 keluarga akan menghasilkan 25 keluarga.
25 keluarga akan menghasilkan 125 keluarga dan seterusnya.

Ini bermakna selepas 120 tahun (5 generasi) populasi yang akan terbentuk ialah 3, 125 keluarga yang terdiri daripada 31, 250 anak.

Kiraan kedua:
Kiraan ini berdasarkan 35 buah keluarga yang mengamalkan cara hidup barat di sebuah kampong dalam perbincangan sebelum ini.

6 anak setiap keluarga:

35 keluarga akan menghasilkan 105 keluarga.
105 keluarga akan menghasilkan 315 keluarga dan seterusnya.

Ini bermaksud selepas 120 tahun (5 generasi) populasi yang akan terbentuk ialah 2, 832 keluarga yang terdiri daripada 17, 010 anak.


Terdapat perkara penting yang perlu diteliti dan dimuhasabahkan dari perkiraan di atas. Iaitu selepas 120 tahun atau 5 generasi bilangan ahli keluarga yang terdiri daripada 5 keluarga tadi telah melebihi sebanyak 14, 240 orang. Ini bermakna pertambahan sebanyak 183% dalam masa 120 tahun berbanding 25 keluarga.

Ini merupakan penemuan yang agak mengejutkan saya. Dominasi 5 keluarga hanya memerlukan 120 tahun atau 5 generasi sahaja untuk menenggelamkan dominasi 35 buah keluarga. 5 keluarga tadi dan keturunannya hanya perlu memiliki sekurang-kurangnya 10 orang anak untuk setiap keluarga, manakala bagi 35 keluarga tadi kelahiran 6 orang anak merupakan purata asas bagi sesebuah keluarga, sudah cukup untuk merubah dominasi sebuah kampung. Andainya kampung tersebut mengamalkan pilihanraya untuk memilih ketua kampung, nescaya selepas 120 tahun ketua kampung yang dipilih ialah yang mengamalkan cara hidup Islam.

Pada penghujung pandangan saya ini, soalan yang ingin sekali saya lontarkan ialah, mampukah satu keluarga muslim sejati melahirkan 10 orang anak (mengikut keadaan semasa hari ini) ?

Maka bagi mencapai sasaran itu, saya berpandangan bahawa Poligami adalah antara jalan Membina Dunia Baru Islam !


Sekian, terima kasih.
-almansur-

2 comments:

albelurani said...

maknanya, itulah bukti keindahan Islam. Syariat yang telah Allah SWT tetapkan ada rahsia tersembunyi disebaliknya yang belum diterokai sepenuhnya.

Bahkan kita telah disogokkan dengan persepsi yang buruk mengenai dengan poligami ni. Kesannya muslimat yang kukuh terbiyyahnya kekadang hanyut dan menentang apabila mauduk poligami ini dibicarakan.

Dalam masa yang sama kita kena buktikan untuk dijadikan contoh ketika ini bahawasanya poligami itu sebenarnya baik tidak seperti apa yang digambarkan sebelum ini.

Soalnya siapa yang mulakan? he.. he.. kalau al-mansur nak mulakan dulu pun tak pe..

Ayuh, keratifkan kita dalam jalan dakwah untuk membina generasi Islam akan datang.

Wasilah poligami ni pun salah satu wasilah juga difikirkan wajar dan perlu.

Si suami sbagi pejuang, mungkin anda boleh menjadi contoh dalam berpoligami dan si isteri pejuang pula anda juga boleh jadi contoh sbg penerima poligami itu adalah syariat Allah SWT dan redha dengannya dan yang penting PARA ISTERI AKAN DIKURNIAKAN PAYUNG EMAS DISYURGA. Fuh hebat tawaran tu...

Waallahua'alam.

saif al mansur said...

terima atas albelurani atas ulasan yang amat positif.. ;)

terlupa saya nak ulas pasal drama 'Payung Siti Fatimah'. Drama tersebut saya merasakan satu evolusi baru dalam dunia lakonan. Ini adalah kerana,

pertama
Drama yang memaparkan matlamat utama poligami dan tidak membelakangkan realiti keluarga berpoligami.

kedua
Drama yang menjaga batasan-batasan syara'. Contohnya sekiranya kita perasan,
1. tiada sentuhan antara lelaki dan wanita.
2. tiada pelakon yang bersekedudukan bersebelahan.
3. tiada aksi tidur di atas katil untuk lakonan suami isteri.
4. tidak ada pelakon wanita yang membuka aurat.

Alhamdulillah, benarlah! walaupun menjaga batasan syara', sebenarnya drama yang berkualiti dan memberi kesan kepada penonton tetap dapat disampaikan.

Sekalung tahniah kepada pengarah 'Payung Siti Fatimah' Along Kamaruddin. Saudara telah membawa satu evolusi baru dunia lakonan.


UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD

UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD