HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)

HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)


.

Sunday, November 1, 2009

Filipina: Antara dua penderitaan (siri 1)

Perjuangan bangsa Moro yang tinggal di selatan Filipina (Mindanou) telah bermula sejak zaman penjajahan Sepanyol lagi. Setelah kesultanan Sulu berakhir, Mindanou telah diberikan kepada pemerintahan Filipina. Maka bermulalah siri penindasan kerajaan Filipina kepada kaum minoriti muslim di Selatan.

Konflik di Mindanou menarik minat saya sejak belajar di universiti lagi. Perasaan ingin tahu dan mengenali bangsa Moro yang bernaung dibawah perjuangan Islam yang dikenali sebagai Moro Islamic Liberation Front (MILF) menjadikan saya begitu teruja untuk mendekati individu yang terlibat secara langsung di dalam perjuangan MILF. Mungkin itulah sebabnya saya di hadir Allah ke bumi Sabah yang bersempadanan dengan Selatan Filipina.

Sememangnya mengenali susuk perjuangan MILF dari kacamata pejuangnya sendiri, menjadikan diri ini mengenali apakah erti jihad. Masakan perjuangan yang menggalas senjata semudah perjuangan mengungkap kata, perjuangan mengalirkan darah semudah perjuangan mengalirkan peluh dan perjuangan mempertaruhkan nyawa semudah perjuangan mengerah tenaga.

Ibarat bumi Palestin, Mindanao turut merasai basahan darah para syuhada yang mempertahankan maruah Islam. Kehidupan yang hampir dipinggirkan dari dunia luar menjadikan bangsa Moro seolah-olah tiada pembelaan. Walaupun sebenarnya mereka ini adalah pemilik asal tanah kepulauan ini, namun kini mereka telah menjadi suatu bangsa yang minoriti dan terkebelakang dari segi arus kemodenan. Itulah hakikat pahit yang perlu dilalui oleh mereka.

- akan bersambung : Apa yang sebenarnya berlaku di Mindanao? -

No comments:


UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD

UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD