HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)

HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)


.

Friday, November 20, 2009

Bertemu dan berpisah kerana Allah

Salam perjuangan..

Kehilangan seorang teman sememangnya suatu yang agak sukar diterima. Apatah lagi mereka adalah sebahagian dari urat sendi perjuangan. Perasaan yang sama sentiasa menyelebungi jiwa setiap kali berhadapan dengan sunnahtullah ini. Susah senang mengharungi badai perjuangan telah dirasai bersama. Juga penat lelah dalam menempuhi denai belukar turut ditempuhi bersama. Namun, kini seolah-olah semuanya itu kembali sepi seketika meniti medan yang penuh dengan duri dan ranjau.

Ketika mengendalikan 'tamrin' pemuda (ahli unit Amal)

Hari ini seorang lagi teman yang tidak asing kepada kami akan kembali ke semenanjung. Beliau ialah Ust. Ahmad Hafizullah Ubaidah. Setelah bersama dengan perjuangan pemuda selama hampir 9 tahun di bumi Sabah, kini tibalah masanya beliau kembali pulang. Sememangnya itulah hakikat yang perlu kami terima setelah bergelar muhajirin.

Beliau akan melapor diri ke salah sebuah sekolah di Pulau mutiara awal bulan Disember nanti. Kehadiran beliau ke bumi Sabah disaat kudratnya diperlukan. Selain menjadi naqib bagi usrah pemuda Sepanggar, beliau juga adalah mantan Pengarah Jabatan Amal Negeri Sabah kedua yang menggantikan Ust. Zol Amri kerana turut pulang ke semenanjung beberapa tahun dahulu. Selain dari itu, beliau juga dikenali sebagai penceramah hangat disekitar Pantai Barat Sabah kerana ceramah beliau berjaya menarik perhatian ramai pendengar.

Berbincang sebelum meneruskan aktiviti (turut sama saudara Nasirin)

Usrah pemuda Sepanggar (kenangan ber'naqib'kan ust hafizullah)

Secara pribadi saya mula mengenali Ust. Hafizullah setelah menjadi setiausaha Jabatan Amal Negeri Sabah ketika mana beliau menjadi Pengarah. Banyak pandangan serta idea beliau yang dapat saya kutip sepanjang bersama beliau. Sering kali juga saya menjadi co-pilot beliau apabila melibatkan program Amal ke kawasan-kawasan pendalaman Sabah. Sikap beliau yang suka mendengar pandangan sesiapa sahaja membuatkan saya begitu selesa bekerja bersama beliau walaupun adakalnya tak sependapat.

Masa tetap berlalu, kini sekali lagi saya kehilangan gandingan dalam rentak pemuda, kerana kelebihan yang ada padanya sememangnya banyak menutupi kelemahan yang ada pada saya dan teman-teman.

Semoga segala jasa dan pengorbanan beliau di bumi Sabah ini diterima Allah sebagai amalan soleh diakhirat kelak. Juga semoga perpisahan ini diukir di atas kalimah ukhwah 'Bertemu dan berpisah kerana Allah'.

Berikut adalah teman-teman Sepanggar yang telah terlebih dahulu pergi meninggalkan kami:
  1. Ust Zol Amri.
  2. Ust Abdullah Din
  3. Sdra Haizul
  4. Sdra Jefry
  5. Ust Mazli
  6. Sdra Nasirin
  7. Ust Hafizullah
Pohon kemaafan dari saya sekeluarga di atas terlanjur kata dan perbuatan. Semoga Ust. Hafizullah dan keluarga sentiasa diberkati dan dilindungi Allah.

Blog beliau boleh dilihat disini: http://ibnuhadiabu.blogspot.com/.

No comments:


UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD

UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD