HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)

HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)


.

Monday, November 2, 2009

Filipina: Antara dua penderitaan (siri 2)

Penderitaan 1

26 September 2009 : Ketsana
4 Oktober 2009 :
Parma
31 Okt 2009 : Taufan Mirinae

Filipina telah dilanda 3 taufan yang mengakibatkan kehilangan ratusan nyawa dan kemusnahan harta benda. Malah taufan ini telah melumpuhkan aktiviti masyarakat di Manila iaitu ibu negara Filipina. Pusat-pusat pemindahan dibina sebagai tempat perlindungan sementara rakyat, malah istana presiden juga terpaksa dibuka untuk rakyat berlindung.

Penderitaan rakyat Filipina ini turut dirasai oleh masyarakat antarabangsa. Limpahan bantuan dari seluruh pelusuk negara mula membanjiri bandar Manila. Media-media massa memaparkan kesengsaran dan penderitaan yang terpaksa ditanggung oleh mangsa taufan. (lihat gambar disini)

Mungkin ada yang terlupa bahawa semua taufan tersebut terjadi atas titah perintah yang Maha Agong. Sebagaimana titah perintah Presiden Filipina agar kepulauan Mindanou diserang, begitulah titah yang Maha Agong agar bandar Filipina diserang. Mungkin kah gelombang kemurkaan tuhan ini, adalah perantaraan doa-doa mujahidin dan insan yang tertindas?


Penderitaan 2

Mindanou sebuah negeri dibawah kesultanan Sulu akhirnya menjadi tanah jajahan akibat dari perjanjian Sepanyol dengan Manila. Menurut Abu Zubir, perjuangan mereka sebenarnya bertunjangkan akidah. Ini adalah kerana tanah air umat Islam telah dijarah oleh penjajah.

Komposisi masyarakat di Mindanou kini telah berubah dimana umat Islam terdiri daripada 12 ribu orang manakala masyarakat kristian pula seramai 18 ribu orang. Pertambahan masyarakat kristian ini adalah diantara agenda kerajaan Filipina yang telah memindahkan penduduk yang beragama kristian secara beramai-ramai ke Mindanou.

Menurut Abu Zubir lagi, kehadiran mereka (orang luar) ke Mindanou adalah bersama-sama dengan geran tanah yang diperolehi dari persekutuan, sedangkan mereka sendiri pun tidak tahu dimana lokasi tanah tersebut. Diskriminasi juga berlaku, dimana penduduk muslim hanya diberi 12-15 ekar tanah sahaja, manakala penduduk luar diberi 30 ekar tanah untuk peladangan dan sebagainya. Situasi ini menjadikan masyarakat muslim yang dahulunya majoriti di kepulauan ini, semakin hari semakin terhimpit.

Perjanjian demi perjanjian telah di nodai oleh kerajaan Filipina. Terbaru satu perjanjian damai yang memberi hak autonomi kepada MILF yang sepatutnya ditandatanangi sebelum Ramadhan tahun ini di Kuala Lumpur telah dinafikan oleh kerajaan Filipina. Akibatnya tercetus kembali peperangan antara tentera Filipina dan MILF yang mengakibatkan beratus buah rumah termasuk masjid dibakar dan dimusnahkan. Masyarakat muslim kembali menjadi pelarian dan tinggal di khemah-khemah perlindungan. Namun, berita tentang penderitaan masyarakat Mindanou langsung tidak dipaparkan dimedia antarabangsa. (lihat disini)

No comments:


UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD

UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD