HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)

HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)


.

Tuesday, December 16, 2008

Nasyid: Irama yang Berevolusi

Sebenarnya agak lama juga penulis ingin memberi komen tentang industri muzik (nasyid) tanah air. Sebelum ini penulis hanya berkesempatan berbincang dikalangan teman-teman. Tidak kurang juga terdapat banyak pandangan-pandangan yang diperolehi sama ada dari media bercetak atau media maya. Kalau tak salah penulis, majalah i pernah mengetengahkan isu 'nasyid' dan di dalam tranungkite jangan ceritalah.. macam-macam komen dapat dibaca. Ada yang berpandangan nasyid kini telah terkeluar dari matlamat... betul kah begitu? atau hanya main pukul rata..


Apapun, penulis ada pandangan tersendiri tentang irama (muzik) nasyid tanah air. Pada penulis muzik ini berevolusi sifatnya, tak kiralah apa jenis muzik, termasuklah juga irama nasyid. Berevolusi yang penulis maksudkan adalah muzik sentiasa berubah mengikut mood pendengar, berubah mengikut peredaran zaman, berubah mengikut jenis alat muzik yang dicipta dan pelbagai lagi. Sekiranya kita lihat sejarah irama nasyid ini di dalam kontek tanah air kita, nasyid dah pun bermula sejak zaman tok-tok kita dulu lagi. Contohnya irama 'marhaban', itu boleh juga dikategorikan irama nasyid, cumanya tak ada alat muzik (kira akapella la kot..). Kemudian kita lihat irama nasyid berubah kepada kelahiran album contohnya al-Jawahir. Sezaman dengan al-Jawahir ini juga lahirnya irama nasyid dari generasi Al-Arqam seperti Nada Murni dan lain-lainnya.


Irama nasyid dari generasi Al-Alqam ini diteruskan oleh kumpalan Raihan, Rabbani dan Hijjaz (semoga mereka meneruskan perjuangan isdustri nasyid). Selepas dari itu bermulalah kelahiran kumpulan-kumpulan nasyid bagai cendawan selepas hujan. Irama nasyid telah berubah, nasyid telah berevolusi menurut citarasa pendengar, maka lahirlah irama bertemakan pelbagai contohnya 'cinta', malah bukan sahaja tema, irama turut berubah, alatan muzik yang digunakan pun turut berubah. Demikianlah serba sedikit penjelasan penulis tentang apa yang dimaksudkan dengan evolusi di dalam irama nasyid.

Latarbelakang kita, memungkin pandangan terhadap muzik nasyid berbeza. Berikut penulis cuba mengenal pasti beberapa 'pandangan alam' menurut latarbelakang seseorang:

a. Seorang yang dilahirkan di dalam alam kesufian (maksud penulis tidak terdedah dengan muzik) mungkin menganggap nasyid tidak lebih daripada sampingan sahaja.

b. Seseorang yang dilahirkan di dalam irama nasyid zaman al-Jawahir dan Al-Alqam memandang nasyid semestinya hanya menggunakan peralatan tradisonal.

c. Seseorang yang dilahirkan di dalam irama kotemporari, akan memandang nasyid perlu mengalami perubahan menurut citarasa pendengar.

Penulis sendiri pernah berada di 'pandangan alam' 'b' dan 'c'. Namun penulis menyokong 'pandangan alam' yang ketiga iaitu nasyid perlulah sentiasa berubah mengikut mood pendengar.


Pada penulis pra-syarat utama adalah:

1. Lirik tidak melalaikan atau terkeluar dari konsep dakwah (perlu difahami bahawa konsep dakwah teramat-amat luas).
2. Akhlak (termasuk pakaian, pergaulan dan imej) individu atau kumpulan haruslah sentiasa di dalam batasan syariat.

Selain dari itu (tema album, peralatan muzik, pakaian) terpulanglah pada 'Kekretifan Irama Nasyid' yang ingin diketengahkan, yang penting muzik nasyid suatu hari nanti akan mengambil alih irama-irama muzik yang melalaikan sekarang.


Contoh irama yang menambat hati penulis:
Alhamdulilah - Opik dan Amanda http://www.youtube.com/watch?v=9CZ4nN7T6vo
Bilal bin Rabah - All One http://all_one.blogspot.com/

dan banyak lagi.. penulis yakin minat setiap orang berbeza terhadap muzik..


wuzere: Al-Quran menjadi hiburan orang mukmin..

No comments:


UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD

UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD