HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)

HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)


.

Saturday, September 5, 2009

Misi Yayasan Amal Malaysia Cawangan Sabah

Semalam, (5hb Sept) saya telah berkesempatan untuk bersama-sama dengan 8 anggota Yayasan Amal Malaysia Cawangan Sabah ke Daerah Ranau bagi tujuan menyampaikan sumbangan berupa barangan dan wang zakat kepada penduduk yang memerlukan. Program ini adalah susulan dari program sebelum ini, yang mana jadual YAM Cwgn Sabah telah ke Kg. Kayu Putih, Kota Belud dan Kg. Rukom, Pitas iaitu pada minggu pertama dan kedua Ramadhan. Rombongan kali ini diketuai oleh Ust Ridwan yang juga setiausaha setelah Tn. Hj Khairan selaku Pengerusi YAM Cwgn Sabah tidak dapat hadir bersama kerana kebaradaan beliau diluar kawasan.

Bergerak dari Kota Kinabalu seawal 9.30 pagi dan akhirnya tiba di destinasi pertama iaitu Kg. Tompios pada pukul 12.30 tgh hari. Kehadiran kami disambut oleh penggerak dakwah disana iaitu Ust Rosli yang juga seorang guru KAFA seliaan JAHEIN. Perbincangan awal bersama penggerak dakwah di Kg tersebut seterusnya menggerakkan kami ke beberapa buah kampung di sekitar iaitu Kg. Bitoon dan akhirnya ke Kg. Nunuk Ragang.

Sumbangan disampaikan terus ke rumah penerima dan selebihnya kami serahkan kepada penggerak dakwah di sana untuk menyampaikan kepada keluarga-keluarga yang tidak berkesempatan untuk kami berkunjung. Ini adalah kerana ketika kami hadir, ramai dari penduduk masih di ladang-ladang. Semoga dengan kehadiran Ramadhan kali ini menambahkan lagi keazaman YAM Cwgn Sabah untuk mendampingi golongan daif dan miskin dari saudara seislam kita di Sabah.

Sekembali dari Ranau, kami telah singgah di Kg. Dumpiring, Kundasang. Kelewatan kami tiba di Kg tersebut kerana tersalah jalan menyebabkan kami terpaksa berbuka puasa dengan seteguk air yang sempat di sediakan oleh isteri saya sebelum bertolak pagi tadi. Akhirnya kami tiba di Kg. Dumpiring untuk meneruskan agenda berbuka puasa. Sedikit latar belakang Kg ini, yang mana penduduk asal kampung ini sebenarnya terdiri daripada 100% Islam. Sebenarnya kami hanya singgah untuk meraikan program di sini atas jemputan Hj. Akhriah atau dikenali Abu Aslam yang juga Tim. Pengerusi YAM Cwgn Sabah. Beliau bersama rakanya Ust Salman telah berganding bahu menyediakan juadah berbuka puasa dan sedikit sumbangan bantuan kepada penduduk miskin sekitar. Selapas solat taraweh rombongan kami kembali ke Kota Kinabalu.

Dengan sebotol air ditangan itulah kami 9 anggota Amal berbuka puasa

Tazkirah oleh Abu Aslam kepada ahli kariah sebelum sumbangan disampaikan

"Ya Allah, mungkinkah Ramadhan kali ini yang terakhir buat ku? Andainya benar.. Ya Allah, terimalah ibadah ku buat kali terakhir ini seadanya.."

No comments:


UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD

UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD