HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)

HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)


.

Sunday, April 17, 2011

N20 Sadong Jaya: Catatan Akhir

Salam perjuangan..

Mungkin ramai juga yang menjengok blog ini untuk mendapatkan maklumat terkini, namun aku minta maaf kerana sepanjang hari pengundian yang lalu dan sehinggalah semalam, langsung tidak berkesempatan untuk menulis sebarang ulasan. Seawal pagi dah terpacak di depan Sek. Ren. Keb. Jemukan sebagai perayu undi. Kekuatan anggota yang tidak ramai dan kekurangan dari perayu undi tempatan menyebabkan aku tidak dapat meninggalkan kubu walaupun seketika. Bermula pukul 7.30 pagi hingga 3.30 ptg, aku bersama sdra mustaman dan lain-lain teman dari Sabah setia terpacak dipintu pagar sekolah sebagai perayu undi.

 Petugas Sabah sedang bersarapan 'special menu' sebelum keluar bertugas pada hari mengundi

Setia menunggu sehingga saat-saat akhir pengundian (muka masing-masing dah keletihan)

Ini pula petugas yang dah merajuk (nak pujuk hati, makan sorang-sorang)

Pada awal proses pengundian, berlaku juga sedikit kekecohan kerana SPR tidak meletakkan garisan kuning sebagai sempadan perayu undi. Ini menyebabkan ada dikalangan parti yang bertanding membuka 'barong' di dalam kawasan sekolah. Sedikit yang memelikkan aku pada plihanraya kali ini ialah, BN langsung tidak keluarkan payung, topi atau t-shirt kepada petugas pilihanraya mereka semasa hari pengundian. Sehingga ada dikalangan petugas mereka berpayung dibawah payung PAS dek kerana kepanasan. Ada juga suara-suara yang menyatakan bahawa, kerana mereka menyangkakan bahawa mereka akan kalah pada PRN kali ini. Walllahhu'aklam.

Saudara Mustaman sedang bertemu bual dengan bekas pengerusi SPR (Abd Rashid). (ada iras-iras tak..?)

Petugas di barong panas, beberapa jam sebelum pusat pengundian ditutup (kanan  sekali, kak faezah, s/u kerja PASTI kawasan Sepanggar, pilihanraya mana yang beliau tidak ada. Bagi pilihanraya kali ini, beliau suami dan anak lelaki mereka turun bersama)

Secara ringkasnya, kecenderungan mengundi pada hari terakhir telah memihak kepada BN. Mungkin benar juga kata salah seorang orang tempatan yang menyokong PAS kepada aku. Beliau menyebut bahawa, sifat penduduk disini kebanyakannya semangat (untuk undi selain BN) hanya 2,3 hari sebelum mengundi, tapi bila tiba hari mengundi semuanya sejuk. Sekiranya dilihat dari sudut jentera dan program/aktiviti, sebenarnya PAS telah mendahului, namun mungkin nasib pada kali ini masih lagi tidak memihak kepada PAS.

Sebelum bergerak ke Kuching pada pukul 4.30 petang kerana mengejar penerbangan MAS jam 8.50mlm, sempat juga aku membuat sedikit analisis ringkas pola pegundian UPU Jemukan. Walaupun undi salurun 2 sangat berkurangan memihak pada PAS berbanding pada PBB-BN, namun secara keseluruhan undi PAS pada kali ini ada peningkatan (walaupun angkanya sangat sedikit). Menurut orang tempatan, kebanyakkan pengundi muda yang memberi sokongan kepada PKR pada pilihanraya yang lepas, terpaksa bekerja diluar kawasan dan tidak sempat untuk pulang mengundi, inilah yang menyebabkan pengundi-pengundi saluran 2 berkurangan dan yang ada pun hanya mereka yang kerja di kampung dan tidak mendapat maklumat. Selain dari itu terdapat gangguan calon bebas yang turut bertanding disini, menyebabakan banyak undi yang berpecah.

Sekalung Penghargaan

Pada kesempatan ini, aku ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Hj. Rashid (tuan rumah) sekeluarga kerana memberi kemudahan tempat tinggal kepada kami sepanjang PRN Sarawak. Beliau dan keluargalah yang menyediakan sarapan pagi buat kami (PAS Sabah) setiap kali selepas solat subuh. Bukan sekadar tempat tinggal dan makan minum, malah kenderaan beliau juga turut beliau berikan untuk digunakan. Sepanjang aku disana, kalau tidak kerana jasa motosikal beliau, mungkin aku tidak mampu untuk ke pekan Sadong Jaya dan ke serata tempat bagi mendapat sumber maklumat untuk 'update' blog ini. Semoga Allah melimpahkan rezki dan ketenagan pada beliau sekeluarga di atas jasa dan pengorbanan beliau.Terima kasih dari kami PAS Sabah dan jentera media SBS. Juga sekalung tahniah kepada jentera PAS Selangor yang bertungkus-lumus bekerja tanpa mengenal erti penat lelah.

Ketua pemuda Selangor (tengah) Timbalan Ketua (kiri) dan Naib Ketua (kanan) seiring berkerja


Petugas culaan dan perayu undi dari Dewan Muslimat Selangor bekerja keras tanpa mengenal erti penat dan lelah

Saudara Azmin (driver aku) setia membawa aku kemana sahaja untuk mendapatkan berita dan maklumat. Bergambar bersama unit amal Selangor yang sedang bertugas.

Keseluruhannya, aku bangga dengan sifat rakyat Sarawak yang mesra dan hormat-menghormati. Ada teman yang berpandangan, inilah sifat sebenar masyarakat setempat sekiranya parti yang bertanding bukan dari UMNO. Kerana sekiranya ideologi UMNO masuk ke dalam jiwa masyarakat, maka hati mereka akan menjadi kering dan akhirnya timbul sifat permusuhan. Namun, apa yang aku lihat di depan mata aku sendiri, walaupun mereka penyokong kuat PBB, namun sifat menghormati tetamu (orang luar) sangat-sangat mendalam di dalam jiwa dan perbuatan mereka.


Menjala ikan menjadi rutin mereka (masyarakat setempat) pada sebelah petang apabila air pasang
....................................................

Dalam Ingatan: Sadong Jaya Bumi yang Subur

Setiba aku di Sadong Jaya, perkara yang menarik perhatian aku ialah buminya yang subur. Kelihatan pelbagai tanaman ditanam dan ianya mendatangkan hasil yang sangat baik. Apa yang lebih mengujakan, semua tanaman ini hanya ditanam ditepi jalan sahaja. Berikut adalah antara tanaman yang sempat aku cilok untuk ambil gambar, selainnya aku tak berkesempatan. Semoga suatu hari nanti bumi yang subur ini akan tertegaknya sebuah kebangkitan Islam yang subur dengan rahmat dan kasih sayang dari Allah.


 Tanaman kelapa sawit

 Tanaman pisang
 
 Tanaman padi

 Kacang 'bendi'

 Cili padi

Catatan akhir aku disini aku akhiri dengan, "Kami telah tinggalkan benih-benih 'fitrah' disana, semoga ianya tumbuh memagari rakyat dan rimbunannya nanti akan menaungi rakyat untuk menumpang berteduh".

 Penyerahan borang keahlian PAS dari pemuda Jemukan pada pagi hari pilihanraya (Alhamdulillah.. hasil bermingguan berkampung di sana)

No comments:


UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD

UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD