HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)

HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)


.

Wednesday, June 23, 2010

DUN Sarawak bubar pada hari sabtu -taib

Sumber: http://masdarwahid.blogspot.com/

KUCHING : Ketua Menteri (KM) Sarawal yang juga KM paling lama di Malaysia, Taib Mahmud terus berteka-teki berhubung bilakah tarikh sebenar pembubaran Dewan Undangan Negeri (Dun) di negeri itu.

Namun, apa yang pasti KM sejak era Tun Hussien Onn itu membayangkan bahawa beliau telah memilih salah satu daripada hari Sabtu sebagai tarikh pilihanraya di negeri itu yang hanya akan berakhir pada 24 Julai 2011.

“Saya telah memutuskan pilihan raya (akan diadakan) pada salah satu Sabtu,” katanya kepada pemberita ketika ditemui pemberita selepas melancarkan Kempen Jualan Bendera St John Ambulance di Wisma Bapa Malaysia.

Terdahulu, Taib terus bermain politik apabila mengeluarkan kenyataan politik bahawa beliau berkemungkinan membubarkan Dun Sarawak serentak dengan pilihan raya umum.

Tidak lama selepas itu, beliau menafikan pula akan mengadakan pilihanraya negeri Sarawak pada 10 Oktober 2010 (10-10-10), suatu tarikh yang jatuh pada hari Ahad.

Namun, sesuatu yang pasti, BN negeri Sarawak akan bermesyuarat pada hujung minggu ini berhubung pilihanraya di negeri itu.

Kali terakhir pilihan raya negeri Sarawak diadakan ialah pada 20 Mei 2006 dengan jumlah calon yang bertanding ialah seramai 158 orang.

Pada pilihan raya itu, pengundi berdaftar adalah seramai 892,537 orang.

Sekutu-sekutu BNdi negeri terbesar di Malaysia itu adalah seperti Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan Parti Tindakan Demokratik Progresif Sarawak (SPDP).

Pada Pilihan raya negeri 2006 BN tumbang Sembilan kerusi Dun selain menyaksikan beberapa menteri dan pemimpin BN tewas walaupun Tsunami Politik belum merebak ketika itu.

BN tewas bagi kerusi Padungan, Batu Lintang, Pending, Kota Sentosa, Engkelili, Maradong, Ngemah, Bukit Assek dan Kidurong.

Pilihanraya negeri pada ketika itu turut mencatatkan sejarahnya tersendiri apabila PKR buat pertama kalinya menang kerusi di negeri itu melalui Penasihat PKR negeri, Dominique Ng Kim Ho selain PAS yang meletakkan calon tunggalnya bagi kerusi Dun Beting Maro hanya kalah lebih 800 undi ditangan Bolhassan Di yang juga exco kerajaan negeri Sarawak.

Difahamkan, Bolhassan tidak akan bertanding pada pilihanraya kali ini.

Apapun, sekiranya pembuabaran Dun Sarawak berlaku dalam masa terdekat, ia secara langsung menempelak kenyataan Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar, yang beranggapan cadangan mengadakan pilihan raya umum Parlimen dan DUN secara berasingan hanya menimbulkan lebih banyak keburukan.

“Pilihan raya berasingan antara DUN dan Parlimen ini lebih banyak yang tidak baik berbanding yang baik.

Ini kerana, kerajaan terpaksa mengeluarkan wang yang banyak untuk mengadakan pilihan raya dan keadaan itu mewujudkan suasana tidak stabil dalam negara akibat terlalu banyak berpolitik,” katanya pada 21 Jun lalu.

Nota : blog ini akan menjadi blog sementara bagi akhbar KABAR yang sebelum ini diganggu oleh KDN dan pihak tertentu.

Sila dapatkan keluaran Khas pilihanraya Sarawak dalam akhbar KABAR di pasaran.

masdarulawwal@gmail.com

No comments:


UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD

UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD