HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)

HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)


.

Monday, June 28, 2010

Allah sumber Hidayah

Sumber: http://ibnuhadiabu.blogspot.com/

Allah adalah sumber / pemberi cahaya kepada seluruh langit dan bumi. Perumpamaan cahayanya seperti sebuah lubang yang tidak tembus, dan didalamnya terdapat sebuah pelita. Pelita itu berada didalam kaca dan ianya seakan-akan bintang berkilauan, dinyalakan dari minyak pohonan zaitun yang banyak keberkatannya, tumbuhnya bukan disebelah timur mahupun barat, minyaknya terus menerangi walau tidak pernah disentuh api. CAHAYA DIATAS CAHAYA. Allah membimbing siapa yang dia kehendaki kepada cahayanya, dan Allah membuat pelbagai perumpamaan (untuk faedah dan pengajaran) bagi manusia, dan ALLAH maha mengetahui segala sesuatu. (maksud surah an Nur ayat 35)


Benarlah janji Allah, tuhan yang memiliki sumber petunjuk dan sinarannya, bertuahlah bagi mereka yang berjaya mendapat cebisan sinarnya.

Dalam melalui rutin kehidupan seharian, alhamdulillah dengan kesempatan masa yang berbaki, allah masih mengurniakan ruang keizinannya untuk saya menatap dan mengulit manfaat dari beberapa buku versi hidayah ini dalam koleksi ilmu dan informasi dakwah saya.

Kesemuanya berkitar pada topic mencari kebenaran dan hakikat ketuhanan. Dan apabila datangnya kebenaran, kebatilan dan kepalsuan itu akan sirna dan terhapus.



Antara buku yang saya sempat membacanya ialah : KISAH SAYA SAUDARA BARU oleh NURAISYAH CHUA ABDULLAH seorang pensyarah undang2 di UITM.

Beliau memaparkan kisah hidupnya mencari iman dalam suasana masyarakat dan keturunan tionghuanya yang begitu asing dan fobia pada Islam. Mereka bersikap tidak endah untuk menukar agama kepada kepercayaan yang lain asalkan bukan islam. Ini kerana pada pandangan mereka memasuki Islam bermakna membuang semua saudara, kebudayaan, pemakanan , pemakaian bahkan segalanya mesti berbeda samasekali hinggakan nama ayah pun akan dikorbankan hanya kerana masuk Islam.

Begitulah pelbagai cerita hidup dan pengajaran reality dilambung ombak kehidupan yang serba mencabar dalam erti mempertahankan keislamannya. Antara azimat katanya ketika menghadapi tentangan sengit berita pengislamannya yang saya masih ingat ialah … maafkan saya ayah, antara intan dan permata, saya tetap memilih Islam.



Buku keduanya ialah DARI KUIL KE PANGKUAN ISLAM OLEH HAJJAH DALILAH ABDULLAH.

Saya lebih meminati buku ini dan gaya penceritaannya, kisah tragis kehidupan awal dan ujian Allah yang silih berganti kepada seorang anak India bernama Lecthumy diestet pedalaman Sg petani Kedah tika itu.

Ianya pilihan beragama yang amat tepat, lahir dari keinsafan hati dan kesedaran sendiri yang amat bererti. Bukannya kerana ianginkan kekayaan atau kedudukan, bukn juga kerana pilihan mendirikan rumahtangga dengan jejaka pilihan, tetapi ia hadir dengan kuasa hidayah dan pilihan allah yang maha kuasa.

Dengan bilangan adik beradik 21 orang dan tidak berpendidikan, juga bukannya memiliki rupa paras yang menarik dan dibanggakan, apatah lagi nikmat memiliki sekupang duit juga amat susah untuk lekat ditangannnya.

Namun kesedaran Islam ini hadir dengan keajaiban WUDUK yang dilihatnya spontan meruntun keinsafan. Dan dengannya beliau memasuki gerbang Islam dengan begitu yakin dan mengharap.

Namun bayarannya amat mahal dengan pelbagai ujian mendatangi, dihalau keluarga sendiri, difitnah serong keluarga islam yang awalnya melindungi, dihimpit cubaan bunuh dan kurung, ketiadaan kerja semata2 meyelamatkan iman, sehelai sepinggang mencari sekelumit ihsan saudara seagama, digigit binatang bisa, kecekalan menuntut ilmu dan kesungguhannya untuk berubah amat mengujakan siapa sahaja yang membacanya.

Perhatikan tinta katanya ini : aku selalu menanamkan azam dalam hati. Sekali kedua-dua belah kakiku sudah melangkah kekanan, aku tidak akan berpatah balik ke belakang. Meskipun kedua kaki ini luka berdarah ditikam onak dan duri, aku tidak akan peduli. Aku ingin terus menjadi seorang islam biarpun harus berhadapan dengan neraka dunia.

Kesungguhan dan kesabarannya itu tidak dipersiakan oleh yang maha kuasa. Anugerah nikmat dan rezekinya berlipat ganda dibayar tuhan tika didunia lagi, mereka yang membuangnya kini mula mengaku saudara kembali.

Alhamdulillah, beliau berjaya berkongsi 3 orang anak dalam perkahwinan yang bahagia dan bayangkan seorang wanita India yang dulunya hitam gelap dipenuhi habuk kilang kayu, tapi kini bergelar jutawan dengan perolehan gajinya lebih RM17,000 sebulan dan memiliki beberapa buah banglo besar dan kereta Mercedes mewah yang dipandunya sendiri.

Dan yang lebih utama,hitam gelap sumpahan nasib serta kepercayaannya juga akhirnya berubah dengan keputusannya memilih akidah suci Islam yang murni ini.

1 comment:

elphydonna said...

I really want to read these books.but couldnt find anywhere.. Do u sell it?


UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD

UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD