HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)

HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)


.

Saturday, August 28, 2010

Puisi Kemardekaan: Bahtera Perjuangan Itu

Kiranya aku dilahirkan 1511

Pastinya akan aku berjuang bersama Sultan Mahmud menentang Portugis

Kiranya aku lahir bersama pahlawan Bentan

Pastinya akan ku menghunus senjata menentang Belanda

Kiranya aku lahir bersama pemuda Semantan

Pastinya akan aku berjuang bersama Mat Kilau di Sg. Lembing

Kiranya aku lahir di perkampungan Pasir Salak

Pastinya akan ku sahut seruan Dato Maharaja Lela menentang anjing British

Kiranya aku lahir di negeri Bayu

Pastinya akan ku pertahankan Kota Tibabar itu bersama Paduka Datu Mat Salleh

Kiranya aku lahir bersama pasukan 136

Pastinya akan aku sertai bersama mereka menentang penjajah Jepun

Kiranya aku lahir di Gubir

Pastinya aku bersama pahlawan Gubir menghapuskan gerombolan komunis

Kiranya aku dilahirkan zaman itu

Pasti akan aku bersama Dol Said,

Pasti aku bersama Tok Janggut

Pasti aku bersama Rantap

Pastinya aku bersama Abd Rahman Limbung

Aku pasti bersama pemuda-pemuda itu

Untuk membela tanah air tercinta

Demi mempertahankan maruah agama dan bangsa

Namun aku dilahirkan sekarang

Aku dilahirkan bukan di zaman mereka

Namun aku tetap berbangga dilahirkan sekarang

Kerna aku berjuang bersama pembela-pembela agama

Aku berjuang bersama pasukan penegak agama

Aku berjuang demi membebaskan manusia dari penghambaan kepada manusia

Kepada penghambaan pada Yang Maha Esa

Aku pasti bersama perjuangan mereka

Kerana itulah kemardekaan yang aku cari selama ini

Biarkan darah pemuda ini mengalir dan tertumpah bersama perjuangan ini

Bersama perjuangan menegakkan Khilafah Islam

Bersama bahtera perjuangan Parti Islam Se-Malaysia


Al-Mansur

28 Ogos 2010

Kota Kinabalu, Sabah

No comments:


UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD

UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD