HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)

HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)


.

Sunday, March 7, 2010

Kemana arah sistem pendidikan Malaysia?

Melihat debat antara Prof. Khoo Kay Kim dan Datuk Dr. Wee Ka Siong baru-baru ini, mendorong saya untuk meneruskan perbicaraan tentang sistem pendidikan Malaysia. Tajuk yang agak besar ini sebenarnya memerlukan mereka yang begitu mahir dan bidang untuk mengupasnya. Namun apa yang ingin saya lontarkan di sini ialah persoalan 'kemana arah kita' sebenarnya?(dalam konteks hubungan antara kaum dan hubungannya dengan sistem pendidikan).

Malaysia ditakdirkan Allah s.w.t untuk hidup bersama-sama dengan kepelbagaian agama, bangsa dan budaya. Kepelbagaian inilah menjadikan keunikan Malaysia di peringkat antarabangsa malah menjadi contoh kepada negara Islam yang lain, bagaimana sebuah negara yang unik ini boleh hidup aman.

Namun perlu diingat, sehingga bila keamanan ini akan dapat bertahan? dan apakah pemboleh ubah yang bakal menggugat keamanan ini? Inilah yang perlu difikirkan bersama.

Sejarah telah mengajar kita tentang apa yang kita bicarakan ini. Tragedi Mei 1969 mengajar kita keseimbangan ekonomi menjadi pembolehubah utama (menurut UMNO). Selain dari itu, monopoli politik perkauman juga turut merangsang ke arah kestabilan hubungan antara kaum (menurut UMNO). Namun pada saya, pembolehubah ini sebenarnya hanyalah 'kulit'. Maka apakah sebenarnya 'isi' kepada kestabilan hubungan antara kaum?

Jawapannya terdapat pada firman Allah s.w.t, pencipta sekelian manusia. Firman Allah:

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu).[al-Hujuraat, 49: 13]

Persoalan saya, benarkah kita sekarang menuju ke arah berkenal-kenalan sebagaimana firman Allah? Keduanya apakah 'instrumen' ke arah berkenal-kenalan tersebut?

-bersambung siri akan datang-

2 comments:

Ikhwan Nain said...

Macam mana nak berkenalan, klu asyik pentingkan perkauman. Bahasa melayu yang menjadi bahasa perpaduan dipinggirkan melalui PPSMI, macam mana la nak timbul perpaduan. Kononnya nak capai kemajuan..

saif al mansur said...

ya, bahasa merupakan salah satu instrumen 'berkanal-kenalan'. Namun dalam diam sebenarnya UMNO telah merosakan instrumen ini.


UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD

UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD