HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)

HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)


.

Monday, August 17, 2009

Sejarah mengajar siapa pengkianat dan petualang

Salam perjuangan.

Pengkianat dan petualang.. adalah antara ungkapan-ungkapan yang biasa kita dengar. Kebiasaannya ungkapan ini diberikan kepada individu atau perkumpulan yang berpaling tadah atau talam dua muka. Ini bererti ungkapan tersebut bisa digunakan oleh mana-mana pihak asalkan membawa erti 'berpaling tadah' atau 'bertalam dua muka'.

Manusia diajar agar memahami sejarah, kerana sejarah adalah guru kehidupan di dalam menentukan kebenaran. Bagi sesiapa yang buta terhadap sejarah bererti baginya adalah membutakan hatinya terhadap kebenaran. Mari kita melihat erti pengkianat dari perspektif sejarah.

Kemardekaan Malaya
Siapa yang mendesak supaya 'Parti Hizbullah' pimpinan Abu Bakar Al-Baqir di hapuskan oleh British dengan menyatakan 'Bahaya dari Gunung'.

Tulisan Jawi dan Bahasa Malaysia
Siapa yang memusnahkan penghayatan bahasa jawi dikalangan generasi muda sekarang manakala Bahasa Malaysia hanya dijadikan bahasa satera dan bukan lagi bahasa sains dan teknologi.

Islam dan Syariat
Perlaksanaan Islam sebagai sistem permerintahan seringkali mendapat tentangan dan bantahan. Malah orang bukan Islam ditakut-takutkan dengan perlaksanaan syariat Islam sehinggakan mereka semakin jauh dari memahami Islam.

Perundangan dan Keadilan
Sistem kehakiman dirobek dengan skandal 'Linggam' yang belum selesai. Rakyat diugut ugut dengan akta ISA dan akta-akta yang bercanggah dengan hak-hak asasi manusia. PDRM, SPRM dan SPR yang sepatutnya tunggak keadilan kini menjadi alat kepada kepentingan politik.

Ekonomi yang tidak seimbang
DEB yang digubalkan sepatutnya menjadi pembela kepada keseimbangan ekonomi tidak mencapai objektif walaupun lebih 20 tahun dilaksanakan. Ketirisan dan integriti menjadi punca kegagalan DEB.

Benarlah sejarah menyimpan pelbagai rahsia kebenaran, tanyalah diri sendiri siapakah 'Pengkianat dan petualang!?

No comments:


UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD

UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD