HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)

HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)


.

Sunday, December 14, 2008

Post Terakhir Program Qorban Amal 08

Program Qurban Amal 08 yang berakhir perjalanannya pada 11hb Disember meninggal pelbagai kenangan pahit dan manis dalam melaksanakan aktiviti dakwah. Secara ringkas penulis cuba juga untuk habiskan catatan perjalanan ini. Ini adalah disebabkan kerana selepas 8hb penulis tidak lagi dapat bersama mengikuti perjalanan rombongan di atas tugas lain yang perlu diselesaikan. Catatan ini adalah cuma dari rakan-rakan yang turut sama sehingga akhir program.

9hb - Perjalanan diteruskan lagi oleh rombongan ke Pitas. Namun akibat dari beberapa masalah yang tidak di duga (lembu yang di tempah tidak dapat diambil, maka perancangan asal terpaksa diubah). Perjalanan yang sepatutnya ke Pitas telah terhenti di Kota Belud atas urusan mencari baki lembu yang terpaksa dihabiskan. Selain dari itu, bantuan rombongan dari Sandakan yang diketuai oleh Ketua Pemuda Sandakan Sdr Wahid tiba di Kg.Tompios untuk menyelesaikan baki seekor lagi lembu di Kg. tersebut.

10hb - Rombongan terpaksa dibahagikan kepada 3 kumpulan. Kumpulan 1 yang terdiri dari sahabat labuan meneruskan perjalanan ke Pitas. Kumpulan 2 berpatah balik ke Tuaran untuk menyelesaikan 2 ekor lembu yang ditempah saat-saat akhir. Manakala kumpulan 3 terus ke Kg.Tamau, Kota Belud untuk menguruskan 2 ekor lembu. Alhamdulillah segalanya berjalan lancar. Petang itu juga kumpulan 2 terus ke Pitas manakala kumpulan 3 kembali ke kk kerana penerbangan ke kl malamnya.

11hb - Seekor lembu telah dikorbankan di Pitas dan seterusnya rombongan melaksanakan program kemasyarakatan dan dakwah di Kg.Rukom Pitas. Alhamdulillah dengan bantuan dan kerjasama penduduk, sebuah pam air dapat dipasang untuk memastikan air dapat dibekalkan ke surau untuk kegunaan jamaah. Program berakhir pada petang.

Gambar sekitar program di Kg.Rukom Pitas


membuat penyambungan pam air untuk kegunaan surau di Kg.Rukom
jamuan makan malam bersama penduduk di surau
program motivasi dan hiburan bersama ust. Akhwan
gambar kenangan bersama penduduk

InsyaAllah sekiranya penulis mendapat gambar-gambar kenangan majlis qurban yang diadakan di Kota Belud dan Tuaran, penulis akan cuba untuk masukan pada masa-masa akan datang. Berikut adalah gambar yang sempat penulis rakamkan ketika menguruskan kepulangan rombongan di Terminal 2.

selamat jalan dan terima kasih atas sumbangan rombongan

No comments:


UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD

UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD