HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)

HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)


.

Wednesday, December 24, 2008

Apabila hak umat Islam disentuh dan dipertikaikan

Hudud
Perlaksanan Syari’ah
Negara Islam


Islam merupakan satu agama yang lengkap dan sempurna. Maka mustahil sesuatu yang lengkap dan sempurna itu mempunyai kelemahan. Sebab itulah Tuan Guru Nik Aziz sering mencabar UMNO dan mereka yang menentang Islam supaya tunjukkan kepada beliau dimana kekurangan dan kelemahan Islam.

Fokus penulis kali ini bukanlah untuk menghuraikan dan menerangkan tantang ketiga-tiga perkara di atas, kerana biarlah para ulama dan cendiakawan yang lebih berautoriti untuk menerangkannya. Apa yang ingin penulis cuba hadamkan adalah sejauh manakah masyarakat Islam berusaha untuk menuntut ketiga-tiganya untuk dilaksanakan. Tulisan ini penulis tidak tujukan kepada PAS, kerana penulis yakin bahawa PAS dahulu kini dan selamanya akan meneruskan agenda tersebut. tetapi penulis tujukan tulisan ini kepada masyarakat Islam.

Kenapa membisu apabila perkara di atas dihina dan perlekehkan? Penulis tidak meminta untuk diadakan demontarsi atau rusuhan. Tetapi penulis hanya ingin melihat masyarakat bertindak atas kebijaksanaan.

Pernahkah atau tidak kita mendengar perkataan 'menuntut'. Kita pernah mendengar perkataan menuntut, tetapi perkataan itu hanya kita dengar dari masyarakat bukan Islam. Contohnya mereka menuntut:

1. Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibubapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.

2. Orang-orang bukan Islam yang telah memeluk agama Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali kepada agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh dikenakan tindakan undang-undang.

3. Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh mahkamah syariah tetapi dikendalikan oleh mahkamah sivil.

dan banyak lagi, rujuk:
http://banihakim.blogspot.com/2008/05/anda-tahu-apakah-tuntutan-orang-orang.html
http://www.jais.net.my/isuagama/ifc.php

Penulis tidak berhajat untuk menghuraikan apa yang mereka tuntut. Tetapi penulis ingin memfokuskan kepada perkataan tuntut. Apa yang kita faham tentang perkataan tuntut..?

Untuk mudah memahami, penulis cuba menyamakan perkataan tuntut dengan perkataan serang. Ini bermaksud tuntut ialah serang.

Baik, apa pula tindakan masyarakat Islam..? Jawapannya: Menpertahankan. Penulis cuba menyamakan perkataan mempertahankan itu dangan perkataan bertahan. Ini bermaksud mempertahankan ialah bertahan.

Sekiranya kita translet di dalam bahasa Inggeris, serang ialah ofensif manakala bertahan ialah defensif. Maka penulis ingin mengajak para pembaca membandingkan situasi tadi dengan satu perlawanan bola sepak. Soalan penulis ialah, siapakah yang akan memenangi perlawanan bola sepak diantara pasukan A dan B sekiranya pasukan A menggunakan strategi ofensif manakala pasukan B pula menggunakan strategi defensif..?

Penulis tinggalkan persoalan ini untuk para pembaca menjawabnya..


UMNO: Agenda Melayu lebih utama dari agenda ISLAM

wuzere: kembali kepada tiga perkara di atas, fikir-fikirkan..

2 comments:

صلح الدين ن said...

salam ziarah Akhi,

sampai masanya mereka('penuntut') akan rasa Counter-Attack pula. InsyaAllah.

saif al mansur said...

yes.. itulah jawapan yang ana inginkan dari masyarakat islam.. Allahuakbar..!


UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD

UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD