HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)

HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)


.

Saturday, November 7, 2009

Poligami: Membina Dunia Baru Islam

Salam perjuangan,

Mungkin ini kali kedua saya menulis tentang soal poligami. Saya juga yakin mungkin ramai diluar sana yang agak sinis terhadap isu ini. Tulisan ini bukan berniat untuk mengubah pendirian anda terhadap poligami, tetapi cukup sekadar ianya sebagai medium percambahan idea.

Sedang ramai orang memperkatakan tentang ‘persepsi’ sehinggakan Prof Dr. Abu Hassan Abdullah juga menggelar orang yang membuang jauh persepsi dianggap ‘primitif’. Begitulah juga soal poligami, kerana ianya berlegar diruang persepsi yang dicipta secara sengaja atau tidak sengaja. Sebagai contoh, apakah persepsi masyarakat terhadap gelaran ibu tiri suatu masa dulu..? Atau apakah persepsi masyarakat terhadap bekas banduan..? Begitulah juga persepsi boleh terbentuk terhadap poligami di dalam masyarakat.

Semalam, setelah pulang dari mesyuarat PASTI kawasan, saya berkesempatan untuk menonton drama bertajuk ‘Payung Siti Fatimah’ slot Carekarama TV3. Menonton drama tersebut mengimbau kembali saya terhadap tulisan pertama saya dahulu (lihat disini). Saya akan ulas sedikit tentang drama tersebut di akhir tulisan ini nanti. Namun cukup untuk saya katakana bahawa drama tersebut mampu membina persepsi masyarakat.

Terdapat juga beberapa isu diluar sana yang melibatkan poligami, antaranya penubuhan kelab poligami ikhwan (bekas ahli Al-Alqam) oleh Khatijah Am dengan menawarkan kepada pelacur-pelacur suami mereka agar mereka dapat keluar dari dunia gelap. Manakala cadangan Senator Wan Ubaidah kepada YB Kelantan untuk mengambil ibu-ibu tunggal sebagai isteri kedua untuk menjaga kebajikan mereka.

Namun apa yang ingin saya lontarkan pada kali ini ialah hubungan sistem poligami dengan pembinaan sebuah dunia baru Islam. Sebelum saya meneruskan tulisan ini, saya berharap tulisan saya yang pertama menjadi pra-syarat terhadap apa yang ingin saya perkatakan pada kali ini.


-bersambung-

No comments:


UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD

UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD