HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)

HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)


.

Tuesday, November 17, 2009

Wahabi: Istilah atau golongan?

salam perjuangan..

Membicara persoalan khilaf sebenarnya bukan matlamat saya di dalam ruang blog ini. Ini adalah kerana, bagi saya ianya bukan sahaja merugikan umat, malah memalukan Islam di mata masyarakat bukan Islam.

Namun begitu, mampukah kita hanya sekadar menjadi pemerhati tanpa berbicara. Juga tidak salah rasanya untuk berbicara di dalam skop ilmu dan hikmah. Pernah suatu masa dahulu saya bersolat dengan seorang sahabat. Ketika itu beliau menjadi imam dan saya bersama seorang lagi sahabat menjadi makmum. Ketika selesai solat berjemaah, beliau terus bangun meninggalkan makmum tanpa membaca doa bersama-sama. Secara ilmunya, saya bersetuju dengan tindakan tersebut, tetapi kalau dilihat dari sudut lain, ianya seolah-olah ada yang tidak kena. Sahabat saya disebelah tertanya-tanya, kenapa dia tak baca doa dulu. Maka saya terus membacakan doa sambil sahabat saya tadi meng'amin'kannya.

Wahabi bukan istilah tapi adalah golongan.

Ramai sebenarnya yang akan menentang/membantah kalau kita kata padanya Wahabi. Mungkin istilah tersebut agak keras untuk ditujukan kepada mereka. Secara pribadi saya melihat Wahabi bukan ditujukan kepada istilah, tetapi kepada segolongan yang mempunyai ciri dan sifat yang mungkin kita boleh mengenali mereka.

Mengenali Wahabi dari 5 perspektif (artikel penuh disini)

Pertama
Mereka yang melihat Wahhabi dari perspektif fiqh (e.g. qunut, air musta’mal, kaifiyyat tayammum, dll) sering menyatakan bahawa Wahhabi isu furu’ (cabang), tak perlu diperbesarkan, isu remeh temeh, dsb. Mereka terlupa bahawa Wahhabi juga banyak menolak hukum-hukum fiqh yang telah menjadi ijma’ (e.g. wajib qadha’ solat yang sengaja ditinggalkan, talak tiga dalam satu majlis jatuh tiga, hukum mengikut mazhab muktabar, dll), mereka juga terlupa bahawa Wahhabi banyak MENGHARAMKAN YANG HALAL di dalam ibadat, bahkan Wahhabi banyak mengkafirkan orang lain dalam isu furu’ dan sehingga mencaci hukum ahkam dan mazhab yang disusun oleh para ulama’ dan awliya, dll. Mereka yang melihat Wahhabi sebagai isu furu’ fiqh biasanya sering berkata: “Tak perlulah kita kecoh-kecoh, ini isu furu’ jer, tak usah gaduh….”. Sebenarnya orang seperti ini tidak mengenal Wahhabi sepenuhnya.

Kedua
Ada juga yang melihat Wahhabi dari perspektif sejarah semata-mata. Mereka mengakui bahawa Wahhabi ada kaitan dengan kerajaan British dalam menjatuhkan kerajaan Turki Uthmaniyyah. Namun begitu, mereka berkata: “Ini isu lama. Tak guna bincang pada hari ini. Benda dah berlalu.” Orang seperti ini juga memandang isu Wahhabi dengan pandangan sebelah mata. Hakikatnya mereka tidak dapat mengenal perkembangan Wahhabi dan fahamannya. Mereka tidak sedar Wahhabi telah memusnahkan begitu banyak kesan sejarah Islam di semenanjung Arab.


Ketiga
Penulis mula mengenali Wahhabi dari perspektif Aqidah, berkaitan dengan sifat-sifat Allah dan ayat-ayat mutashabihat. Mereka yang melihat Wahhabi dari perspektif aqidah (e.g. sifat-sifat Allah, ayat-ayat mutashabihat, af’al al-ibad, kewajipan menghormati Rasulullah SAW, kaedah takfir, menolak ijma’, mempertikaikan karamah dan konsep barakah, dll) biasanya kurang bertolak ansur dengan isu Wahhabi. Bahkan, ramai para ulama’ yang menentang Wahhabi memberi penekanan kepada aspek ini. Ini sebenarnya adalah “titik-titik” pertelingkahan dan perbezaan yang besar di antara Wahhabi dan Ahli Sunnah wal Jama’ah. Namun begitu, ramai juga para ilmuan agama yang tidak dapat memahami “titik-titik” ini.


Keempat
Keseriusan isu Wahhabi ini juga dapat dilihat daripada perspektif Tasawwuf & Tarikat. Golongan Wahhabi sangat membenci golongan Sufi. Bahkan mereka begitu benci dengan istilah Tasawwuf. Golongan Wahhabi sering mengkafirkan, bahkan ada yang membunuh golongan ahli Sufi dan Tarikat yang muktabar. Banyak amalan-amalan Tasawwuf yang ditentang dan dikafirkan oleh golongan Wahhabi seperti zikir berjemaah, zikir ism al-dhat – Allah, Allah, penggunaan tasbih, tahlil, hadiah pahala dan banyak isu-isu lain. Golongan Wahhabi terlupa sebenarnya mereka memusuhi ramai para Wali Allah yang besar-besar apabila mereka memusuhi ulama’ Tasawwuf dan Tarikat. Mereka yang menilai Wahhabi daripada isu Tasawwuf dan Tarikat dapat memahami keseriusan isu Wahhabi ini.


Kelima
Ada juga yang mula mengenali isu Wahhabi daripada perspektif keselamatan negara. Pihak berkuasa kerajaan pada kebiasaannya mula mengenal fahaman Wahhabi hasil daripada kajian mereka ke atas golongan berfahaman ekstrim yang ditahan. Hampir kesemua yang ditahan mempunyai latar belakang Wahhabi yang kuat. Mereka menyanjung tokoh-tokoh Wahhabi dan membaca buku-buku mereka serta mudah mengkafirkan umat Islam yang lain dan menghalalkan darah mereka kerana berpegang dengan kaedah takfir fahaman Wahhabi. Isu ini pernah diperkatakan di parlimen Indonesia. Oleh sebab itu, ramai pegawai di bahagian keselamatan negara yang memahami keseriusan isu ini.


Islameturn: "la tu' sirul jiddal.." (pesanan naqib)

1 comment:

Ibnu HadiAbu said...

alhamdulillah, ilmu yang paling berguna ialah ilmu yng diamalkan.

ana melihat anta sebagai seorang yang suka belajar dan memanfaatkan segala ilmu yang ada.

teruskan perjuangan...

halalkan persahabatan kita... andai kata tersalah bicara dan ajaran, moga amalan kita dan persahabatn direstui allah.

Hadis tersebut berbunyi : man taraka miraa' banallahu lahu baitan fil jannah.

pesan hasanul banna : la tuksirul jidal / la tuksirul mizaah/ al wajibat aksaru minal auqaat.

jangan banyak berdebat, jangan banyak bergurau dan kewajipan itu lebih banyak dari masa yang ada.

Moga diberkati allah sentiasa.


UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD

UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD