HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)

HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)


.

Wednesday, January 27, 2010

Pilihanraya Kampus: Pentadbiran universiti jangan jadi komponen UMNO/BN

Sumber: http://passepanggar.blogspot.com/

Pilihanraya kampus telah berlangsung dan sedang berlangsung dikebanyakan universiti diseluruh Malaysia sekarang. Sehubungan dengan itu Dewan Pemuda Pas kawasan Sepanggar melihat perkara ini dengan penuh rasa tanggunjawab bahawa perjalanan piliharaya kampus perlulah dilaksanakan dengan penuh semangat muhibbah dan telus.

Pentadbiran universiti bertanggugjawab mencorakkan demokrasi pada masa depan

Memandangkan kawasan Sepanggar terdiri daripada dua buah IPT tempatan iaitu Universiti Malaysia Sabah dan Universiti Teknologi Mara, DPP Sepanggar sentiasa menyokong usaha pihak pentadbiran universiti untuk menanam semangat demokrasi tulen bermula di alam kampus lagi. Oleh yang demikian pihak pentadbiran universiti perlulah bersikap profesinal dan telus di dalam mengatur urus proses pilihanraya kampus.

Sebagaimana kita maklum bahawa mahasiswa merupakan generasi pelapis kepada kepimpinan negara. Maka mereka perlu diberi hak dan ruang untuk mengamalkan dan melaksanakan prinsip demokrasi selaku 'Agen Perubahan Masyarakat'. Sebarang usaha mendikriminasikan mahasiswa merupakan tindakan primatif yang wajib ditentang oleh semua pihak.

Pihak pentanbiran universiti perlu melihat perkara ini secara serius dan tidak melebelkan mahasiswa sebagai pro-pembangkang atau pro-kerajaan. Ini adalah kerana, sikap seperti ini merupakan budaya UMNO/BN. UMNO/BN seringkali melebelkan masyarakat sebagai pro-pembangkang dan pro-kerajaan yang akhirnya mendikriminasikan rakyat yang kelihatan menyokong pembangkang.

Maka, dengan rasa tanggungjawab terhadap masa depan negara yang bakal dipimpin oleh mahasiswa, DPP kawasan Sepanggar mengingatkan kepada pihak pentadbiran universiti, agar jangan sesekali membawa budaya politik UMNO/BN ke dalam masyarakat kampus.

Ketua Pemuda PAS kawasan Sepanggar
Amir Saifuddin Samsuddin

No comments:


UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD

UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD