HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)

HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)


.

Tuesday, December 22, 2009

Penuhi Ruang dan Lompong 'Kifayah'.

"Kenapa PAS tak laksanakan hudud di Kelantan? Sedangkan sebelum ini beriaya-iya benar PAS mempromosikan perlaksanaan hudud sekiranya PAS memerintah". Begitulah soalan yang diajukan kepada saya oleh seorang sahabat. Setelah berfikir seketika saya memberi jawapan berikut. "Kelantan merupakan sebuah negeri bukannya persekutuan, negeri tertakluk dibawah persekutuan. Ini bermakna sebarang undang-undang (enekmen) yang digubal di DUN tidak boleh bercanggah atau melampaui undang-undang (akta) di peringkat persekutuan. Sebagai contoh, sekiranya akta bagi kesalahan mencuri adalah denda RM500 dan penjara 1 tahun, maka enekmen bagi kesalahan mencuri mestilah kurang dari RM500 dan 1 tahun penjara. Ini beerti, bagi melaksanakan hudud untuk kesalahan mencuri perlulah rang undang-undang diperingkat persekutuan digubal terlebih dahulu". Jawab saya ringkas.

"Kalau macam tu UMNO dan PAS samalah, kerana UMNO tak melaksanakan hudud, PAS pun tak mampu laksanakan hudud". Celah sahabat saya tadi. Saya menjelaskan kepada beliau, "Tak sama! PAS metutup semua primis judi. PAS menutup semua pusat hiburan (disko dan pub). PAS menghadkan penjualan arak. Manakala UMNO memberi lesen judi. Membuka lebih banyak pusat hiburan. Tidak mengawal lesen penjualan arak. Maka adakah UMNO dan PAS itu sama?" Soal saya. Teman saya tidak menjawab, hanya mendiamkan diri.

Begitulah dialog saya bersama seorang teman yang agak keliru antara UMNO dan PAS. Pada pandangan saya, masalah perlaksanaan hudud bukan sekadar dilihat dari sudut perlaksanaan hukum tersebut semata-mata, tetapi sejauh mana kesedaran masyarakat terhadap Islam sebagai penyelesaian masalaah. Kesedaran itulah akan membawa terdirinya sebuah negara yang di dalamnya terlaksana hukum dan syariat Allah.

Sejarah telah mengubah apa yang umat Islam miliki suatu ketika dahulu. Setelah umat Islam di Malaysia di rosakkan fikiran mereka selama beratus-ratus tahun, iaitu bermula dari siri penjajahan Portugis, Belanda, British, Jepun dan akhirnya UMNO/BN. Maka bukan semudah teori untuk mengembalikan kefahaman Islam yang benar di kalangan masyarakat.

Timbul persoalan mengapa PAS perlu bekerjasama dengan Pakatan Rakyat (PR). Jawapannya ada pada ruang demokrasi yang terbentang di dalam PR berbanding BN. Ruang inilah yang perlu PAS mainkan peranan di dalam memberi kefahaman terhadap masyarakat bahawa Islam sebagai penyelesai masaalah. Teras kesepakatan Pakatan Rakyat yang dipersetujui bersama semasa Konvensyen Pakatan Rakyat baru-baru ini telah memperincikan 4 teras utama. Ianya telah membuka ruang seluas-luasnya untuk PAS dan lain-lain gerakan Islam memacu sepenuhnya ruang dan peluang yang ada untuk Islam.

Islam tidak berjuang di dalam kepompong ahli, tetapi perjuangan Islam menuntut gerakan Islam mendada di dalam menjelaskan prinsip-prinsip Islam. Perjuangan inilah yang akan mematangkan gerakan Islam agar bersedia untuk mengambil alih sesebuah kerajaan untuk membentuk sebuah 'Daulah'. Manakala perjuangan yang menuntut darah dan air mata hanyalah jalan terakhir sekiranya musuh terbukti menumpahkan darah umat Islam.

Ayuh! Penuhilah semua ruang dan lompong 'kifayah' demi persediaan menyambut suatu kebangkitan UMMAH..!

No comments:


UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD

UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD