HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)

HOMESTEY DI KOTA KINABALU, TAIPING & BUKIT MERAH (SERENDAH RM99*) HUBUNGI: 013-4898247 (SAIFUDDIN)


.

Friday, August 5, 2011

Iklan: Tolonglah jangan SKEMA sangat!

Salam perjuangan..

Ketika pulang dari solat teraweh di salah sebuah Kg. Air di area Sepanggar malam tadi, aku dan teman-teman pemuda Sepanggar singgah sebentar di restoran bagi menghilangkan dahaga. Kesempatan itu aku bertanyakan Ikhwan (blogger SBS)  tentang iklan TV9 berkaitan sahur, kerana jauh dalam sudut hati aku, aku tidak berapa setuju dengan pandangan DPP Selangor berkaitan isu iklan tersebut.


Setelah melihatnya untuk kali pertama, pada pandangan aku, iklan tersebut sangat menyentuh hati kerana ianya mempunyai elemen teguran secara humour. Tetapi aku tidak mempunyai hujjah yang kuat untuk menyatakan hasrat tersebut, apatah lagi untuk memberi pandangan di blog ini.

Namun, apa yang terlintas di benak fikiran aku ialah, beginikah cara umat Islam (mewakili segelintir pimpinan PAS-merujuk kepada kenyataan ketua Pemuda PAS Selangor) berfikir dalam berhadapan dengan sesuatu isu. Seolah-olah Islam itu mesti skema untuk menegur atau menyampaikan sesuatu mesej. Pemikiran sebegini masih lagi membelenggu sesetengah da'ie, sehingga menyebabkan mad'u menjauhkan diri dari memahami keindahan dan fleksibeliti Islam dalam menyampaikan mesej.

Setelah membaca hujjah Al-Baqistani, keyakinan aku bertambah kuat terhadap isu ini.

.....................................................................................................................

Sumber: http://g-82.blogspot.com/

AKU DESAK TV9 KEKALKAN IKLAN SAHUR

Pemuda PAS Selangor kata, iklan ini ada unsur hina Islam. Aku tengok berkali-kali klip video itu. Aku tidak merasakan, ia ada unsur menghina Islam. Tetapi yang aku nampak, video ini mengandungi unsur menyindir bagi mereka yang suka bersaing dalam perkara yang tidak ada faedah.

Bagi mereka yang mempelajari ilmu Balaghah, kaedah ini boleh disebut sebagai kaedah sindiran. Ataupun menggunakan kaedah "ta'ridh". Cara menggunakan kaedah ini memang wujud dalam al-Quran. Ia merupakan salah satu cara untuk Allah SWT menarik pandangan orang yang dikhitab oleh Allah SWT agar berubah.

antaranya adalah firman Allah;

فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ

maksudnya;
"Berilah khabar gembira kepada mereka dengan azab yang pedih"

(Al-Imran : 29)

Maka begitujuga klip video iklan Ramadhan yang dikeluarkan oleh TV9. ia sekadar sindiran. Padaku, kenyataan ketua Pemuda PAS Selangor itu tidak berasas kepada ilmu terlebih dahulu.

Sekian

Wallahu 'Alam

No comments:


UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD

UNGGUN BERSIH ITU TELAH DINYALAKAN OLEH AS-SYAHID BAHARUDDIN AHMAD